Videoherní odysea

Rád si napíšu článek o hrách, které tvořily mé dětství nebo se jinak vepsaly do mého života. Najdete tu nejvíce tituly z 90. let po rok 2010. Občas si ale udělám i výlet do současnosti, nebo se podělím o pár myšlenek, které mě zrovna napadly ve sprše.

Znáte občas ty chvíle, kdy stojíte ve sprše, padá na vás horká voda a vaše myšlenková stavidla se rázem uvolní? Už několik dní si hraji s myšlenkou, jak moc se život podobá největší a nejhranější MMORPG. Každé tělo je avatarem v téhle hře, kterého jsme si nevybrali, ale můžeme ho za běhu značně modifikovat.

Je krásné odpoledne a slunce prozařuje ulice pod Nuselským mostem v roce 2007. Mé mladičké já jde od doktora, nebo prožívá zase nějakou jinou nemoc, a je mu nabídnuto jeho osvícenou maminkou, jestli nechci v trafice nějaký časák. Hrábnu po LEVELu číslo 154, kde shodou okolností vidím přílohu v podobě DVD s dvěma plnými hrami. Pro...

Warhammeru 40000 je v současné době plný internet. Henry Cavil kuje cosi s Amazonem pro připravovaný seriál s tematikou Warhammeru. Vyšel nový Space Marine 2, který tvoří nádhernou brutální a jednoduchou zábavu. Games Workshop sype do vod wargamingu nové miniatury snad každý měsíc. Možná zafungovaly síly na úrovni podvědomý, ale po dlouhé době jsem...

Je rok 2001. Právě vyšla hra, která se nesnažila hráče vodit za ručičku ani nabízet dokonalé technické zpracování, což tehdy byla (na dnešní poměry) velká většina her. Místo toho nás Gothic uvedl do drsného, nehostinného světa plného intrik, bojů a napětí z fatálních nebezpečí. Piranha Bytes stvořili titul, který navždy zůstal v srdcích mnoha...

Herní zážitek už netvoří pouze grafické zpracování, nebo samotný gameplay. Jak postupoval herní vývoj a kreativita mnoha tvůrčích týmů, bylo potřeba složit mozaiku z různých střípků, aby finální titul hráče skutečně přikoval na dlouhé hodiny k židli a ještě na to se slzou v oku po letech vzpomínal.

Je rok 2007, vy jste se akorát vrátili ze školy nebo z práce, a chcete si trochu odfrknout. Pouštíte GTA: San Andreas, kde zrovna zápolíte s těžkou přestřelkou. A sakra, došly vám náboje. V pravém rohu zlověstně svítí jenom ikonka pěsti a 4 blikající policejní hvězdice. Majáky s vrtulníkem se už blíží. Tohle území však chcete pro Groove Street...

Ještě na základní škole jsem jako malý kluk občas slyšel deváťáky, jak si povídají o nějaké online hře. Vypouštění raket by asi těžko realizovali, pokud tím nemysleli mentosky v coca-cola petce. Myslím, že to bylo tak kolem roku 2005, když jsem se nachomýtl ve školní počítačové učebně (tehdy přístupné na průkazku) a viděl jsem tam partičku čtyř...

Už je to nějaký ten pátek, kdy skončilo načítání dalších hodin herního času na Steamu u milované středověké rubačky hrdě nosící jméno Mount & Blade. Po dlouhé době zapínám Warband (pokračování hry) a na obrazovce zdravím své staré známé - koňáky uprostřed bitvy (nahrávací screen) a severské válečníky (úvodní screen). Už pouhé tyto dva vjemy spouští...

Nedávno jsem se zamýšlel nad potenciálním starter packem pro začínající retro hráče. V různých skupinách se rozhořela moc příjemná debata o top 5 nejlepších retro hrách, které by se případně doporučily pomyslnému mladšímu (nebo i staršímu) zájemci o herní historii. Představoval jsem si to tak, že bych ten seznam předal třeba svému dítěti, nebo...

Už jen proto, že jste kliknuli na tento článek svědčí o tom, že máte jistý vztah ke starším hrám. Ať už to jsou vzpomínky z dětství, nebo čistá zvědavost a bádání ve videoherní historii, starší tituly z nějakého důvodu upoutaly vaši pozornost.

Představte si rok 2002 – éra, kdy RPG hry prožívaly svůj vrchol, a na trh přicházela novinka (a prvotina) od belgického studia Larian Studios s poněku zvláštním názvem Divine Divinity. Tahle hra by mohla připomínat další pokus o "Diablo klon" (tehdy bylo Diablo skutečně velký a těžko překonatelný konkurent), avšak nenechte se zmást! Už tehdy...