Bio Menace: Kultovní akční plošinovka od Apogee

13/09/2024

Metro City se zmítá pod útoky hord mutantů, chaos pohlcuje ulice... A do toho přichází Snake Logan – agent CIA, co neřeší papírování ani památkáře, ale rovnou kosí příšery. Bio Menace je typická devadesátková akční plošinovka od Apogee, která svými výraznými barvami a nadsazenou akcí dává vzpomenout na zlatou éru MS-DOSu. Ale dnes už to není taková jízda, jakou jsem si pamatoval z dětství.

Pokud vám Bio Menace něco připomíná, třeba takového Commandera Keena, akorát o 30 let staršího, tak máte v podstatě pravdu. Tahle akční plošinovka vyšla na MS-DOS pod taktovkou Apogee Software (dnes známé jako 3D Realms). Celý Bio Menace jede právě na licencovaném enginu pro Commandera Keena od id Software! Navíc ten kdo zná Keena, tak ho hned kopne do očí startovní menu, alá monitor počítače, které právě pro Keenovské menu bylo tak ikonické.

Zapomeňte na hluboké příběhové zvraty. Tady jde hlavně o to, abyste běhali, skákali, stříleli a občas zachránili nějakého chudáka před zubatým monstrem. Snake Logan je sice frajer, ale jeho mise je jasná – zbavit svět mutantů a nezkazit si u toho pařmenskou kštici. Příběh vám hra naservíruje přes F1 v menu, což zní trochu sucharsky, ale na svou dobu to bylo celkem cool řešení.

  • Na čem jsem hrál: MacBook Pro 2020 (Intel, spuštěno v Parallels)

  • Platformy: Microsoft Windows, macOS, MS-DOS

  • Datum vydání: 3. srpna 1993
  • Vývojáři: Apogee Entertainment, 3D Realms
  • Žánr: Plošinovka, Shoot 'em up, Run and gun

Když jsem poprvé narazil na Bio Menace, měl jsem pocit, že jsem objevil zapomenutý poklad z dílny Apogee, co ale zůstal ve stínu větších bratrů, jako je Duke Nukem nebo Commander Keen. Hra vyšla v roce 1993, ve stejné roce vyšel třeba Duke Nukem 2, herním stylem velmi podobný (přijde mi, že i sám Logen je tak trochu obrazem Duka). Přesto mám dojem, že Bio Menace tak nějak zůstal ve stínu těchto větších jmen, jako je právě Duke Nukem nebo třeba Commander Keen.

Možnost házení granátů jsem využíval hojně, některé situace jsou na to jak dělané.
Možnost házení granátů jsem využíval hojně, některé situace jsou na to jak dělané.

Barevná divočina z devadesátek

Grafika je na svou dobu ikonická, takže hodně barevná a s dostatečně výraznými detaily, aby upoutala pozornost. A co se týče hratelnosti, všechno je příjemně známě – běh, skok, střelba, a občas záchrana nějakých těch civilistů v nesnázích. Vše je zabaleno do té správné dávky akčního retro chaosu. Všude se poflakují monstra různých vlastností i rozměrů. Po cestě narazíte na zbraňový arzenál typu - granáty, plazmové nebo třaskavé náboje a další různá vylepšení, která by notně měla zpříjemnit průchod úrovněmi.

Pamatuju si, jak jsem jako malej kluk koukal do manuálu na obrázky monster, na které můžu narazit, protože jsem se jich tehdy hodně bál a nechtěl jsem být úplně zaskočený. Hru jsem tehdy nikdy nedohrál úplně, možná tak po letech na základce někde v učebně informatiky. Tak jsem se v letech úplné dospělosti rozhodl, že si střihnu další číslo ve jménu videoherní archeologie. Čekal jsem to opojné nostalgické nadšení (třeba jako u Heretica), u kterého bych se mohl rozplývat a nasávat atmosféru každého levelu. Bohužel mi to vydrželo tak maximálně tři úrovně, pak už to začalo drhnout.

Pamatuju si, že jako dítě jsem se tohohle bubáka bál asi nejvíc. I teď si držím odstup.
Pamatuju si, že jako dítě jsem se tohohle bubáka bál asi nejvíc. I teď si držím odstup.

Není všechno zlato, co se třpytí

Ve výsledku jsem Bio Menace tentokrát nedohrál. Ne že by hra byla špatná, pro fanoušky akčních plošinovek má své kouzlo a určitě stojí za vyzkoušení, ale tentokrát mi to zkrátka vůbec nesedlo

Je krásně intuitivně jednoduchá a kdo se do toho opře, ten bude skrze různé tajné chodby a poklady náležitě odměněn. Možná už jsem příliš zmlsaný, ale musím uznat, že Bio Menace není úplně jednoduchý kousek. Špatně zadáte pořadí klíčů a už letíte do propasti s bodáky. Škrábete se na vrchol budovy a padá na vás cihla - instantně o život méně. Finální boss na konci první kapitoly také není žádné ořezávátko. U něho jsem musel nahrávat uloženou pozici asi tak třikrát. Po zdárném splnění první kapitoly jsem si oddechl a řekl si, že to byl fajn trip, ale stačilo. Když si to shrnu se všemi mými herními zážitky, na těžší plošinovky vyvíjející pořádnou výhru pro vytrvalé hráče, jsem nikdy moc nebyl.

A nebo jsem prostě hodně vypadl ze cviku. Na druhou stranu mnohem radši zapnu třeba takového Jazz Jackrabbit 2, než Bio Menace.

Možná to bylo tou opakující se hratelností, nebo tím, že mě zkrátka lákají dobrodružství z jiného těsta. Ale pokud někoho vysloveně baví old-school akční plošinovky a ještě Bio Menace nezkusil, směle do toho! Za ten kus toho videoherního vzdělání to stojí. Hra je totiž volně dostupná na GOG

Apogee v prosinci 2005 pustilo Bio Menace jako freeware v rámci svého "vánočního dárku" a je možné si hru stáhnout přímo na jejich stránkách, a nebo si ji zahrajte rovnou v prohlížeči na retrogames.cz.

Teda... překvapilo mě, kolikrát jsem to musel loadovat znovu, abych prošel přes bosse 1. kapitoly.
Teda... překvapilo mě, kolikrát jsem to musel loadovat znovu, abych prošel přes bosse 1. kapitoly.

Nostalgie vs. Realita

Bio Menace je solidní kus retro historie, který má určitě co nabídnout fanouškům žánru. Tím chci říct, že rozhodně neosloví každého. Pro mě to byla příjemná návštěva starých známých míst, i když jsem z nich rychle zase utekl. Zkrátka pokud je na večer v plánu sladké vzpomínání, osobně bych se poohlédl jinde. Za vyzkoušení to stojí, tehdy jsem to hrál celkem často a kdo ví, třeba vás Snake Logan a jeho drsňáctví dostane víc než mě.

+1 k moudrosti

  • Původní engine z Commander Keen - Bio Menace běží na enginu, který byl původně vytvořen pro sérii Commander Keen. Díky tomu hra kombinuje plynulé pohyby a detailní pixel art, což bylo na svou dobu parádní.

  • Hlavní hrdina byl voják ve výslužbě - Hraješ za hlavního borce, Snake Logana, bývalého agenta CIA. Jeho vzhled je jasnou poctou tehdejším akčním hrdinům, jako je Snake Plissken (z filmu Útěk z New Yorku). Prostě drsňák se vším všudy.

  • Ultra násilná na svou dobu - Hra byla považována za docela brutální, protože nepřátelé při zásahu doslova vybuchovali na kusy. Na začátku 90. let to působilo skoro až šokujícím dojmem, což hře přidalo na kontroverzi.

  • Mělo to být RPG - Původní koncept Bio Menace měl být akční RPG, ale během vývoje se vývojáři rozhodli soustředit více na akční plošinovkový styl. Proto hra obsahuje některé prvky, jako je sbírání klíčů a hledání tajných oblastí, což ji dělá rozmanitější.
  • Souboje s bossy inspirované arkádami - Každá epizoda obsahuje souboje s bossy, které často vyžadují specifické taktiky. Tyto střety připomínají staré arkádové hry, kde bylo klíčem k vítězství naučit se pohybové vzorce nepřítele.
  • Vývojáři za hrou - Za Bio Menace stojí Jim Norwood, který se podílel i na dalších hrách od Apogee, jako je Duke Nukem. Byl to jeho první velký projekt, kde měl větší tvůrčí svobodu.
  • Mnoho tajných místností - Hra je plná skrytých místností, bonusových bodů a zbraní. Pokud máte rádi průzkum, bude vás bavit hledat všechny tyto ukryté poklady.
  • Typické prvky shareware - Hra byla rozdělena na tři epizody, z nichž první byla zdarma jako shareware, což byl oblíbený model distribuce her od Apogee. Další dvě epizody jste si museli zakoupit.