![](https://f36150d990.clvaw-cdnwnd.com/49c68fa498f1eb97ba198f6dc34410ec/200000037-c46a8c46ab/Fo--games--fallout-3.jpeg?ph=f36150d990)
Fallout 3 je postapokalyptické RPG s příchutí radiace, amerických hitů a dystopie - dnes je to videoherní klasika
Fallout 3 je postapokalyptické RPG s příchutí radiace, amerických hitů a dystopie - dnes je to videoherní klasika
Fallout 3 je postapokalyptické RPG s příchutí radiace, amerických hitů a dystopie. Po dlouhých letech jsem si znovu vyzkoušel tuto videoherní klasiku a musím říct, že cesta zpět do Capital Wasteland stála za to.
Tuto (stejně jako jakoukoli další) recenzi píšu z pohledu novopečeného otce, který si chce užít svou srdcovou záležitost, které se věnuje už od útlého věků - hraní videoher. V rámci velmi omezeného času jako fotr, se snažím na hry koukat jinak, netechnicky, neanalyzuji mechaniky, příliš nesrovnávám, nesnažím se hledat "tu nejlepší hru". Mé reporty budou tedy spíše pocitové z pohledu "casual" hráče, který si rád zavzpomíná nad kvalitními herními kousky z dob minulých. Konec konců, ty hry hrajeme pro zábavu!
![Zdroj: The Fallout Wiki](https://f36150d990.clvaw-cdnwnd.com/49c68fa498f1eb97ba198f6dc34410ec/200000037-c46a8c46ab/Fo--games--fallout-3.jpeg?ph=f36150d990)
Také máte občas chuť vyrazit do videoherní historie a zrovna na vás na Xbox Marketplace zasvítí známý titul ve slevě za 59kč? Obyčejně nemám rád, když se mi někdo snaží za každou cenu vysát peníze z kasičky, ale tady jsem cenu jednoho piva v restauraci rád zaplatil. Udělal jsem dobře. Z tohoto nákupu mě druhý den bolet hlava fakt nebude.
Už dlouho jsem si dělal zálusk na sérii Fallout, na jehož počest byl natočen i seriál. Nebudu zastírat, že jsem se trochu nechal strhnout aktuální Fallout mánii a ohlédl se tak za celou herní sérií, se kterou jsem měl tu čest se setkat pouze při hraní Fallout: New Vegas a Fallout 4 .
V současné době (rok 2024) lze zakopnout o nepřebernou plejádu her nabízející úžasně zpracované scenérie, procítěné soundtracky a nebo velmi komplexní rozvětvené příběhy. Jak ale takové slavné RPG značky vypadaly v roce 2008, ve kterém vyšel právě napjatě očekávaný Fallout 3? S mými zkušenostmi z mnohahodinového hraní Elder Scrolls: Oblivion a Fallout: New Vegas jsem přistupoval k ovladači s pocitem, že zažiji cosi podobného jako tehdy, věnuji tomu pár hodin a odložím hru na neurčito. Naštěstí se mi ale podařilo oprostit se od jakýchkoli očekávání a zkrátka si vychutnat hru takovou jaká je, bez přílišného srovnávání.
- Na čem jsem hrál: Xbox Series X
- Datum vydání: 28. října 2008
- Výrobce: Bethesda Softworks, Bethesda Game Studios
- Žánr: First-person shooter, Akční RPG, Bojová hra, Akční adventura, Survival horor
- Kde jsem to koupil: Xbox Marketplace
- Cena: 59 kč (ve slevě)
Fallout 3 je nádherné RPG z první osoby (nebo i ze třetí), které bych s klidem doporučil úplným nováčkům Fallout série. Je mi jasné, že tímto se dostanu do křížku s mnoha pravověrnými hráči Falloutu, kteří by možná doporučovali první či druhý díl. Za sebe však mohu říct, že trojka na mě působí velmi přátelsky. Pokud máte zkušenosti s Elder Scrolls: Oblivion, nebo Skyrim, velmi rychle si zvyknete.
První krůčky
Úvodní mise mě mile překvapila, protože takový tutoriál jsem jinde neviděl. Začal jsem jako malé dítě, které začalo dělat své první kroky a hrát si s hračkami (tutorial ovládání pohybu a interakce s objekty ve hře). Krom toho, že jsem viděl svůj vlastní porod a osud svých rodičů, tutoriál mě postupně provází základním ovládáním hry. Ukazuje mi interakce s postavami společně s následky vedeného dialogu, střelbu na monstra či ovládání vlastní konzole Pip-boy (interface modifikace postavy).
![Zdroj: RPGfan.com](https://f36150d990.clvaw-cdnwnd.com/49c68fa498f1eb97ba198f6dc34410ec/200000018-4d3ab4d3ae/Fallout-3-Screenshot-023.jpeg?ph=f36150d990)
Celý příběh pak začíná velkým popraskem v domovském Vaultu 101, po kterém se vydáte hledat vlastního otce. Už hned na začátku hry jsem viděl potenciál v rozhodnutích při útěku z Vaultu, které se promítly do dalších dialogů. Jakmile vystoupíte ven, dokážu si představit ten wow-efekt, který v roce 2008 musel všechny zasáhnout, jako rázová vlna.
Brány Vaultu 101 se za mnou nadobro zavřely, ale brány okolního světa mě vítaly svou nemilosrdnou a drsnou náručí. Podobně jako v The Elder Scrolls: Oblivion (nebo i Morrowind), jste měli v určitý moment celý svět u nohou a bylo jen na vás, kam se vydáte.
Capital Wasteland
Ještě předtím, než jsem se do Fallout 3 pořádně zakousl mi bylo řečeno od hráče a fanouška, že hlavní questová linie (o té ještě později) je spíše takový side-quest oproti hlavní náplni celé hry, kterou je objevování. Nemusíte znát přesné míry herní plochy, aby vám po první hodině hraní bylo jasné, že mapa je skutečně velká a nabízí mnoho hodin důkladného prolézání post apokalyptické pustiny.
Jste-li dobrodruh co převrací každý kámen a chce objevit každý bod na mapě - vemte si dovolenou, nebo pošlete rodinu na víkend k prarodičům. Při samotném hraní jsem se na objevování pustiny moc nesoustředil a šel hlavně po zadaných questech, a i tak narazíte na mnoho vyhlášených prázdninových destinací, jako je Paradise Falls, Vault 112 nebo The Underground.
![Zdroj: RPGfan.com](https://f36150d990.clvaw-cdnwnd.com/49c68fa498f1eb97ba198f6dc34410ec/200000016-c5a2ec5a2f/Fallout-3-Screenshot-020.jpeg?ph=f36150d990)
Quick Tip: V rámci se chvilkové mánie jsem si ze zvědavosti prohlížel mapy jednotlivých dílů série Fallout a našel jsem zajímavou aplikaci (App Store), která ukazuje všechny objevitelné body na mapě.
![AppStore](https://f36150d990.clvaw-cdnwnd.com/49c68fa498f1eb97ba198f6dc34410ec/200000010-2cc1e2cc20/Appka.jpeg?ph=f36150d990)
Po sléze jsem se dozvěděl, že existuje několik DLC k Fallout 3, které mapu rozšiřují o další zajímavé destinace a questy, ale jelikož jsem ve slevě ulovil pouze základní hru, neměl jsem problém vystačit s jejím obsahem. I tak mi to vydrželo na spoustu hodin objevování. Vzhledem k omezenému času jsem se rozhodl vychutnat si pouze základní hru. Prolézání opuštěných továren, obchodů, dalších Vaultů a (hlavně) podzemních tunelů mi už totiž občas lezlo krkem.
Svět je vážně v koncích
Atmosféra ve Fallout 3 opravdu podtrhuje každodenní post apokalyptický život v USA, kde žití rozhodně není zadarmo. Po cestě jsem potkal několik žebráků škemrající o čistou vodu. O chvilku později několik chudáků zrovna lovených nájemnými zabijáky. Časem jsem se i potykal se značně zmutovanou místní faunou. Upřímně jsem nečekal, že u Falloutu 3 zůstanu tak dlouho, ale ta atmosféra mě vážně uhranula.
Možná to byly občasné dialogy s obyvateli Megatonu nebo handlování s otrokáři, ale tady máte pocit, že opravdu nic není zadarmo. Jakmile ale někomu prokážete službu, máte zajištěné přátele. Celou interakci se světem podtrhuje i karmický systém morálky, který budujete na základě svých rozhodnutí. Není to nic složitého - chováte se jako dobrák, ostatní k vám budou i tak přistupovat. Avšak vrána k vráně sedá. Takže postavy s dobrým přesvědčením k vám budou cítit větší náklonnost, než padouši a zlotřilci, a naopak.
Bohužel jsem nezkusil obě varianty, protože jakmile je tahle mechanika přidána snad do jakékoli hry, jsem notorický dobrák. Maximálně příležitostný neutrál. Občas ve mě ale zahlodá červíček zvědavosti, když se v dialogu objeví obzvláště jízlivá odpuzující věta.
![Zdroj: RPGfan.com](https://f36150d990.clvaw-cdnwnd.com/49c68fa498f1eb97ba198f6dc34410ec/200000000-d8066d8068/Fallout-3-Screenshot-009.jpeg?ph=f36150d990)
Galaxy News Radio
Atmosféru hry skvěle dokresluje Galaxy News Radio. Moderátor Three Dog (fakt v rozhlasu štěká) hlásá svobodu a motivuje posluchače k tzv. "Good Fight", což navzdory tvrdé realitě působí jako svěží závan optimismu. Jeho hlášky a komentáře na dění v pustě mě několikrát rozesmály – a hlavně dodaly pocit, že svět Falloutu 3 skutečně žije. Mezi typicky americkými hity ze 40.let často prohodí pár herních typů jako "často si opravujte zbraně, je to nezbytnost", "nevyjednávejte s bandity, prostě po vás začnou střílet", nebo komentuje aktuální dění v Capital Wasteland.
Vaše karma také hraje roli v tom, jak o vás Three Dog mluví. Nezapomeňte, že Galaxy News poslouchají i další obyvatelé Wastelandu a dobře si pamatují, co o vás slyšeli. To na mě velmi zapůsobilo. Navíc hity 40. let jsou dost nakažlivé. Často hezky odlehčí situaci při průzkumu až nepříjemně děsivých Vaultů nebo při boji s mutanty. Nezapomenu na moment, kdy se mi jich pár podařilo rozmetat dobře mířenou ranou z raketometu za líbezně optimistického zpěvu "Happiness to everyone, so let's go sunning".
Prostě skvělé!
Hraj si tak, jak to cítíš
Jakožto hráč veterán a novopečený otec jsem se rozhodl vychutnávat si obecně herní scénu pomaleji a více ji prožívat. Takže při vybírání startovních statistik jsem si nahodil poměrně průměrnou postavu. Po jednom bodě jsem rozházel do vlastností, které se mi zdály být užitečné - inteligence, výdrž, obratnost a nějaké to charisma. Moc jsem nad tím nepřemýšlel, a musím říct, že to bylo svým způsobem osvobozující.
Snad každé RPG (obzvláště ty onlinové) vybízejí k "min-maxování". Jakmile jsem se od tohoto oprostil a zkrátka jsem Capital Wastelandem procházel jako "svobodný hráč", dokázal jsem více vstřebávat atmosféru celé hry, která na mě silně zapůsobila, obzvláště ke konci hlavní dějové linie. Procházet Vaultem plným mutantů za hnědo červeného přítmí mě děsilo více, než jsem čekal, ale díky písním typu "Let's Go Sunning" a štěkání moderátora Three Doga to bylo únosné. Skutečně nemám rád nic horrorového.
![Zdroj: RPGfan.com](https://f36150d990.clvaw-cdnwnd.com/49c68fa498f1eb97ba198f6dc34410ec/200000014-3e2863e289/Fallout-3-Screenshot-016.jpeg?ph=f36150d990)
Na svých cestách jsem nacházel mnoho zajímavých setkání a miniher, v podobě páčení zámků a hackování počítačů. Ačkoli mám hackerskou tematiku v oblibě, ve Falloutu mi to snad nikdy nepůjde. S klidným svědomím jsem se s tím smířil a radši jsem páčil jakýkoli zámek, na který jsem narazil.
Občas mi moje zvýšená inteligence nabízela možnosti dialogů, kterým jsem sám nerozuměl (vědecké termíny), o to lákavější celá konverzace byla. Nepotřeboval jsem mít nejlepší zbraně ani nejlepší zbroje, ačkoli Tesla Armor je dost působivá!
Fallout 3 se dá zahrát různými způsoby, s různou karmou a různými přístupy k lidem a obecně ke světu. Cítil jsem se na prahu brány neuvěřitelného množství hodin brouzdání po ruinách USA a zažívání nepřeberného množství questů. Olej do ohně přilévají i DLC rozšiřující hlavní příběh a přidávající nové lokace s dalšími questy, předměty a charaktery. Tady by mé hardcorové hráčské srdce zaplesalo, ale nastupující fotrovská nátura a rodinná zodpovědnost s uspokojením prohlásila, že má dost.
![Zdroj: ranker.com - 14 nejděsivějších Vaultů. Vault 87 je hned druhý. Skutečně se mi jím neprocházelo nejlehčeji.](https://f36150d990.clvaw-cdnwnd.com/49c68fa498f1eb97ba198f6dc34410ec/200000478-ca0cdca0d0/vault-87-fev-vault-photo-u1.jpeg?ph=f36150d990)
Stojí to za to?
Ve hře jsem nechal něco přes 20 hodin, což je s čerstvým novorozencem, zaměstnáním a časem vyhrazeným také pro rodinu, poměrně velká časová dotace. Nicméně mé procházky Wastelandem po večerkách nebo poledních klidech rozhodně stály za to. Fallout 3 se řadí snad mezi videoherní prověřené klasiky, které stojí jednou za čas prozkoumat a připomenout si, jak skvělá hra tehdy v roce 2008 vyšla.
Fallout 3 nadchne hlavně svou otevřeností a objevováním, a věřte, že je tam toho opravdu hodně (viz aplikace s mapou). Hackování počítačů s texty, side-questy a prozkoumávání pustiny je to pravé Falloutové. Po dalších DLC se asi ohlížet nebudu. Stačila mi základní hra, díky které jsem si udělal vzpomínkový obrázek o celém titulu. Píši o hrách hlavně pocitově z pohledu člověka - dnes už běžného hráče - který chce relaxovat, pobavit se a nikam se nehnat. Myslím, že tenhle přístup je do jisté míry krásným ozdravným procesem, jak začít hry vnímat zase trochu z jiné perspektivy a ocenit věci, které bychom za jiných okolností ve spěchu proletěli.
Těším se na Fallout: New Vegas, ale možná si udělám exkurz ještě k úplně prvnímu Falloutu.
+1 k moudrosti
- Změna vývojáře zachránila sérii - Fallout 3 původně vznikal pod taktovkou studia Black Isle jako projekt nazvaný Van Buren. Po finančních problémech mateřské společnosti Interplay byla práva prodána Bethesdě, která celý projekt restartovala a vytvořila moderní 3D RPG.
- První Fallout ve 3D - Fallout 3 přinesl zásadní změnu. Oproti izometrickému pohledu předchozích her přešel do plně 3D prostředí a umožnil hrát z pohledu první nebo třetí osoby.
- Hvězdný dabing - Liam Neeson, známý z filmů jako Schindlerův seznam nebo 96 hodin, propůjčil svůj hlas postavě otce hlavního hrdiny. Jeho přítomnost byla velkým lákadlem při marketingu hry.
- Kontroverzní úvodní scéna - Hra začíná narozením hlavního hrdiny ve Vaultu 101, což tehdy bylo považováno za inovativní, ale také kontroverzní. Hráči postupně formovali svou postavu od dětství až po dospělost, což některé hráče překvapilo svým pomalým tempem.
- V.A.T.S. systém byl inspirován klasikou - V.A.T.S. (Vault-Tec Assisted Targeting System) kombinuje akční střílečku s tahovými prvky a odkazuje na strategické boje z původních Falloutů. Přidává tak do hry více taktiky a nostalgie. Navíc pro konzolové hráče to může být značné ulehčení při zaměřování.
- Zakázaná v Japonsku - Kvůli misi, kde hráč mohl odpálit atomovou bombu ve městě Megaton, musela být japonská verze upravena. Japonská kultura má k jaderným útokům silné historické a emocionální vazby, a proto byl obsah považován za nevhodný.
- Úspěch u kritiků i hráčů - Fallout 3 získal řadu ocenění, včetně Game of the Year 2008. Kritici oceňovali otevřený svět, morální dilemata a bohatou atmosféru. Hra se stala pro mnoho hráčů vstupní branou do série.
- Nezvyklé zakončení hlavního příběhu - Původní konec hry nebylo možné "přežít" – hráč musel buď obětovat svůj život, nebo nechat umřít některou z vedlejších postav. Po kritice od fanoušků Bethesda vydala DLC Broken Steel, které konec hry upravilo a umožnilo pokračovat v hraní.
- Inspirace skutečnými lokacemi - Mnoho míst ve hře, například Washington Monument nebo Lincoln Memorial, bylo vytvořeno podle reálných památek v oblasti Washingtonu D.C. Hráči mohou prozkoumat, jak by mohly vypadat po apokalypse.