FlatOut 2 - Krásně arkádová závodní klasika, která není jen o rychlosti

18/09/2024

Zběsilé závody s vraky i naleštěnými kraksnami. Není důležité, že jste první, ale že jste ten největší buldozer nebo ten největší trhač plechu. Pamatujete si, kdy naposledy jste se za volantem auta cítili jako totální ničitel světa? Možná naposledy v autoškole, ale FlatOut 2 vám to zaručeně připomene.

Rok 2006 byl pro mě tak trochu ještě ve stínu let předchozích, kdy v závodním žánru zkrátka dominoval Need for Speed Underground, nebo tomu tak bylo alespoň v mém okolí. Pokud jste někdy toužili rozjet auto na plný plyn mimo noční město a poslat ho do totálního chaosu plného výbuchů, srážek a absurdního ničení - FlatOut 2 nabízel krasojízdu prskající jiskry za sténání zmuchlaných plechů. 

Arkádová klasika hrdě staví na základech destruktivních závodních her a posouvá je ještě dál. Tvoří tak krásný kontrast oproti naleštěným a neony oplývajícím fárům z NFS. Jádro hry sice tvoří pořád závodění, ale tím byste se zbytečně připravili o to kovové ragú okolo. FlatOut je o tom, jak moc brutálně se vám podaří podrtit soupeře a přitom ještě zvládnout projet cílem jako první. 

Každá sranda ale něco stojí a i já jsem v demoličním rauši několikrát objal nejbližší strom.

  • Na čem jsem hrál: MacBook Pro 2020 (Intel, spuštěno v Parallels)
  • Platformy: Microsoft Windows, Linux, PlayStation Portable
  • Datum vydání: 29. června 2006
  • Vývojáři: Bugbear Entertainment, Jordan Freeman Group,LLC
  • Žánr: Závodní, Akční, Sportovní, Tréninková simulace, Vehicular combat game

Milovníci realismu pozor, tohle rozhodně nepotěší vaše ušlechtilé oko. FlatOut 2 je arkádová závodní hra s velkým důrazem na fyziku vozidel a destrukci, ale jde především o zábavu. Sám jsem se této hry napařil několik desítek hodin, jen co jsem po příchodu domů s řachnutím hodil školní tašku do kouta. Je to pokračování úspěšného prvního dílu, ale druhý díl posouvá věci na novou úroveň. Nabízí různorodou škálu tratí, které provedou městy, lesy, továrnami a venkovem – každá destinace však nabízí možnosti uspokojivé destrukce téměř všeho.

Nezapomenout, že není nejdůležitější být první, ale ideálně zůstat (vcelku) jako poslední :-)
Nezapomenout, že není nejdůležitější být první, ale ideálně zůstat (vcelku) jako poslední :-)

Chaos s elegantní jednoduchostí

V jednoduchosti je krása, takže vše co správný kabrňák za volantem potřebuje, jsou šipky pro určování směru, mezerník jako ručku a klávesu pro nitro. Možná jste ze začátku udělali podobnou chybu jako já. Hráli jste FlatOut především na rychlost. Však co taky více chtít v závodních hrách. Dává to smysl, je to přece závod! Jasně, celá hra se dá takto odehrát, ale nevyužívá se tím tak její plný potenciál. A možná vás brzy přestane i bavit.

Každý závod je hlavně o rychlosti, síle a nekompromisní agresivitě. Auta ve hře mají realistický pocit váhy a setrvačnosti, což vytváří intenzivní zážitek při každém srážení do soupeřů nebo nárazům do překážek. Asi jistě tušíte, že hra vás hodnotí i podle toho, kolik paseky na cestě uděláte, a jestli u toho skřípnete nějakého toho protivníka svým autem o zeď. 

V prvé řadě vás za divokost odměňuje doplňováním nitra pro extra zrychlení. Na konci závodu jsou vyhlášeni favoriti v sekci nejrychlejší kolo (jasňačka), buldozer (domyslete si), best wrecker a blast master. V případě umístění v těchto bonusových kategoriích dostanete i finanční obnos navíc. Pozor, za nejrychlejší kolo je úplně minimální odměna! Můžete hádat, za kterou z nich je odměna největší.

Tady jsem konečně pochopil, o co v těch závodech jde!
Tady jsem konečně pochopil, o co v těch závodech jde!

Kariéra profesionálního zmetka

V rámci kariéry nejsou k dispozici jen čistě závody, ale i několik destruktivních módů, jako jsou demolition derby a kaskadérské výzvy (hlavní rysy FlatOutu), které umožní odpálit řidiče do všech možných šílených situací – jako například vystřelit ho z čelního skla na terč, do řad s kuželkami nebo katapultovat přes obruče do výšky. Ano, tohle zní úplně absurdně, ale právě to je to kouzlo FlatOutu.

Závodění je obecně rozděleno do třech kategorií. V Derby závodíte s různými vraky a plechovkami, které vypadají, jako kdybyste je vytáhly z lisovače v poslední chvíli. Druhá kategorie se tváří o něco více naleštěně, takže ta auta i nějak vypadají, ale furt nic moc. Takže vám nevadí, když je slisujete někde v procesu na trati. Poslední kategorie se tváří sportovně, ale stejně se tam najdou kousky, u kterých tušíte, že mohou perfektně posloužit, jako pojízdný masomlejn. Pořád hrajete FlatOut, takže je radno z nich tu naleštěnou karosérii pěkně ztrhat o nejbližší kandelábr!

Do jisté míry jsem vděčný za arkádového ducha. S tím jde ruku v ruce i vylepšování součástek ve vaší oblíbené kraksně. Vše funguje na nákupu nových vnitřností, které více či méně zahýbou s celkovými statistikami výkonu a ovladatelnosti. Ještě jako malý čtrnáctiletý závodník jsem kupoval naprosto vše bez rozmyslu. Součástky hlavně štelují výkon, ovladatelnost, kapacitu nitra nebo odolnost kostry auta. Vizuální stránka se vylepšuje pouze minimálně. Navíc by se mi nechtělo úplně vylepšovat fáro tak, že by vypadalo jak ze salónu. Tady se hraje FlatOut, nikoli Need for Speed! Spíše je možnost kupovat různé typy aut pro různé příležitosti. Takže je na místě je sbírat jako hračky z krabic od vloček.

Sbírat auta jak Pokémony, nebo si vybrat své favority a řádně potunit.
Sbírat auta jak Pokémony, nebo si vybrat své favority a řádně potunit.

Multiplayer - duch minulé doby

K multiplayeru jen krátce. Jelikož GameSpy (ještě si pamatuji dobu, kdy to byla velká věc a jelo na tom hodně herních lobby) servery jsou pravděpodobně zavřené a FlatOut tak zůstal multiplayerově jen pro nejbližší hráče přes LANku. Co jsem slyšel spoustu příběhů, tak FlatOut je právě nejlepší s partou kámošů

Však to znáte, otevře se nějaká lahvinka (třeba jablečného džusu) nebo se prostě udělá hezký večer a jedete bořit okolí i sami sebe. Pro mě je to bohužel zatím nedostupná zkušenost, ale věřím, že by určitě stála za to.

Fára a našláplé audio - to jde k sobě

Na svou dobu (2006) hra vypadala skvěle, ale i dnes si zachovává svůj půvab. Zničitelné prostředí bylo dobře zpracované a efekty praskajících aut, létajících trosek a řidičů dodávají hře to správné kouzlo. Občas se ty výbuchy a skřeky trefily do rytmu soundtracků, které nemohly tvořit nic jiného, než směs rockových a punkových hitů. FlatOut 2 se vpaluje do pamětí hráčů skrze kapely jako Yellowcard, Nickelback, Megadeth nebo Rise Against

Závodní hry a dobrý playlist prostě jdou k sobě!

Šipky! Za mě nejlepší stun arkáda!
Šipky! Za mě nejlepší stun arkáda!

Už bych vyjel, kdybych měl všechna kola

FlatOut 2 je jednou z těch her, na kterou budete rádi vzpomínat (pokud už teď nečiníte). Možná hra nepatří k těm nejprestižnějším závodním titulům, ale to snad ani nikdo nečekal. Je to zábavná a místy střelená závodní šílenost. Čím divočejší a zběsilejší jste, tím více vás hra odmění. Takže zajet si derby na pár minut, postoupit ve všední prosté kampani, rozšiřovat garáž a pak si zahrát "šipky". Bavilo mě to v těch čtrnácti letech, kupodivu se nad tím pousměji i teď! 

Závodní pařba pro ty, co se chtějí prostě jenom bavit.

+1 k moudrosti 

  • Inspirováno destrukcí v reálných závodech – Tvůrci hry čerpali inspiraci z amerických Demolition Derby závodů a záměrně vytvořili závodní simulaci, která se odkláněla od tradičního závodění a kladla důraz na zničení aut.

  • Technologie fyziky Havok – FlatOut 2 používá fyzikální engine Havok, který právě zajišťuje realistickou destrukci aut. Havok je také známý pro použití v dalších populárních hrách, jako je Half-Life 2 nebo třeba Space Marine.

  • Každé auto má svůj vlastní model poškození – V FlatOut 2 má každé auto jedinečný způsob, jakým se rozpadá a ničí, což bylo v té době pokročilé. Každý náraz má realistický efekt, včetně odletujících částí vozu.

  • Fyzika lidských postav – Hra byla proslulá svými šílenými "Ragdoll" fyzikami, kdy řidiči při nehodách doslova vyletěli z auta. Tento prvek byl nejen celkem komický, ale stal se i základem pro speciální stunt minihry, kde hráči mohli řidiče "vystřelovat" do kuželek nebo třeba do terče.

  • Větší zaměření na multiplayer – FlatOut 2 výrazně rozšířil možnosti multiplayeru oproti prvnímu dílu. Hráči mohli závodit a ničit se navzájem až v osmi hráčích, což zaručovalo naprosto chaotické závody a velmi živé LAN party!

  • Minihry s ragdolly byly původně experimentem – Tyto minihry, kde jste museli například "vystřelit" řidiče do terče nebo na bowlingové kuželky, byly původně vedlejším experimentem pro fyziku ve hře. Nicméně po pozitivní zpětné vazbě od testerů se staly plnohodnotnou součástí hry.

  • Umělá inteligence byla agresivnější – AI ve hře byla navržena tak, aby byla dravější a agresivnější než v předchozím díle. Oponenti nejenže závodili, ale také aktivně bourali a ničili hráče, což přidávalo na chaotičnosti závodů. Nejagresivnější drtič je třeba postava Jack Benton.

  • Každá postava má unikátní osobnost – Postavy řidičů ve hře nejsou jen bezejmenní závodníci. Mají své vlastní osobnosti a styl jízdy. Už jsme zmínili třeba Jacka Bentona, ale třeba Sofie Martinezová mě neustále předjížděla a její taktika byla spíše o rychlosti.

  • Lokace jsou inspirované americkou krajinou – Závodní tratě ve FlatOut 2 jsou navrženy tak, aby připomínaly různé americké krajiny – od opuštěných továren a městských oblastí po venkovské cesty a lesy.

  • Destrukce prostředí je klíčová – Kromě destrukce aut můžete ve hře ničit i mnoho objektů v okolí tratí, jako jsou ploty, billboardy, sudy a další. Tím můžete zpomalit soupeře nebo si otevřít nové cesty.

  • Větší a lepší tratě – Bugbear výrazně rozšířil počet tratí oproti prvnímu dílu. Tratě byly detailnější, měly více odboček a byly interaktivnější, což hráčům umožnilo více kreativních způsobů, jak ničit ostatní.

  • FlatOut 2 prodalo přes 3 miliony kopií – Hra dosáhla obrovského komerčního úspěchu a prodalo se jí přes 3 miliony kopií po celém světě. Byla jednou z nejlépe prodávaných destruktivních závodních her své doby.