Gothic 2 s datadiskem Night of the Raven je jedno z nejlepších RPG své doby
Je krásné odpoledne a slunce prozařuje ulice pod Nuselským mostem v roce 2007. Mé mladičké já jde od doktora, nebo prožívá zase nějakou jinou nemoc, a je mu nabídnuto jeho osvícenou maminkou, jestli nechci v trafice nějaký časák. Hrábnu po LEVELu číslo 154, kde shodou okolností vidím přílohu v podobě DVD s dvěma plnými hrami. Pro mě tehdy naprostá pecka! Není v tom žádná příslušnost určité herní redakci, zkrátka to tam v trafice bylo a mé teenagerské já si prostě jen chtělo zahrát hry, o kterých ve škole slyšel, že jsou super.
Na obalu DVD bylo krásně výrazně "RollerCoaster Tycoon 3" a jakýsi "Gothic 2 Gold". Tehdy jsem nevěděl, že opět beru do ruky něco, na co budu vzpomínat celý život. Byl to můj první Gothic - až po pár letech na to jsem si zahrál první díl.
Přicházím natěšený domů a trhám obal LEVELu společně s DVD. V rádiu hraje Linkin Park, Blink-182, Nelly Furtado a Dido. Je mi 12 let a mám radost, že už ten den nemusím do školy. CD mechanika se s uspokojivým mručením rozjíždí a já instaluji nejprve RCT3, protože tuhle sérii už moc dobře znám a jsme zvědavý na její 3D zpracování!
Avšak nižší FPSka (12) na slabším laptopu mě časem dotlačila zkusit ten Gothic 2 s datadiskem, který byl myslím i dodáván s češtinou (pokud ne, někde jsem si ji obstaral). A to byla jízda! Nejprve jsem se snažil pochopit ovládání a systém boje. Začátky byly pro mě dost frustrující, protože hra je sama o sobě velmi obtížná. Až po několika týdnech jsem přišel celé hře a jejímu dravému trýznění hráče na kloub. Pak jsem začal pořádně nasávat tu pravou RPG atmosféru temného a nebezpečného ostrova Khorinis.
Pamatuji si ale, že jsem pořád se hrou neuvěřitelně zápasil. Proto jsem si občas musel pomoci návody ze Scorpion WinCheateru, abych vůbec udržel přehled o hlavní questové lince. To mi ale často nestačilo, tak jsem byl na nestabilním internetu často přisátý i na Gothic fanpage (gothicz.net), ke které mám dodnes velmi vřelý nostalgický vztah. Časem objevuji různé frakce a cítím postupné uspokojení z progresu mé postavy. Tím jsem Gothicu totálně propadl. Sice jsem několikrát klikal na "novou hru", kvůli špatně zvoleným statistikám nebo jiným špatným rozhodnutím, ale díky tomu jsem znal počáteční lokace téměř nazpaměť. Stejně jsem ale všechny nepřátele ve skupinách opatrně obcházel obloukem.
- Datum vydání Gothic 2: 29. listopadu 2002
- Vydání datadisku Night of the Raven: 21. srpna 2003
- Vývojář: Piranha Bytes
- Žánr: Adventura, Akční RPG
Vítejte ve Khorinisu (už zase)
Ještě před několika lety na vysoké škole jsem si chtěl zavzpomínat na ty staré dobré časy v Gothic 2, ale ouha - na moderních strojích jsem to nějak nemohl rozběhnout. Na Steamu ještě nebyl žádný "Workshop" s balančními nebo rozšiřujícími módy, vše se muselo hezky nainstalovat ručně na základně instrukcí odněkud si z diskuzních fór. Mé tehdejší DVD z LEVELu samozřejmě dávno hnilo v existenčním vakuu. Možná je na stejném místě, kam se ztrácejí všechny ponožky. Nezbylo tedy, než si stáhnout různé patche v nejrůznějších jazycích (často azbuka) nebo se smířit s tím, že už téhle hře odzvonilo.
Naštěstí doba pokročila a hlad po klasickém Gothic zážitku rostl. Druhý díl v kompletní verzi jsem si pak nakonec zahrál až nedávno na GOG, dnes by ale na Steamu rovněž neměl být problém hru rozběhnout. Ale dost již technického okénka.
Probouzíte se v Xardasově věži pár dnů po událostech Gothica I, kdy Spáč (Sleeper) byl zapuzen a magická bariéra padla. Ze zřícenin vás temný mág Xardas teleportoval do svého sídla a má pro vás naléhavou zprávu. Síly zla opět povstávají v podobě skřetů, kolčaváků, krysokrtů a podobné havěti. Tentokrát jim ale v čele stojí draci, což vrhá velký stín strachu na všechny obyvatele ostrova Khorinis. Je tu ale jistý artefakt - Inosovo Oko - kterým můžete zlověstný osud celého ostrova odvrátit. Běžte a získejte ho, hodně štěstí.
Druhý díl je doslova přímé pokračování jedničky a to i s většinou postav, které v prvním díle vystupovaly. Proto na svých cestách potkáte známé tváře z prvního dílu, které třeba mezitím změnily kabát, uchytily se ve městě nebo zůstaly v těžařské kolonii. Zejména pro hráče, co hráli poctivě Gothica už od jedničky, to je moc příjemný pocit setkání se se “starou gardou”. Často můžete narazit na dialogy typu “Hej ty, nebyls náhodou ten bachař ve Starém Táboře? Co tady děláš?” a podobné situace. O jednom známém ze Starého tábora je i celý datadisk - Night of the Raven.
Khorinis je hlavní město stejnojmenného ostrova, kde se snažil vše pod kontrolu získat paladinové. Panuje zde totiž velmi napjatá at atmosféra kvůli válce s orky. Nebudu dopodrobna popisovat vše možné i nemožné, na co se dá ve městě narazit. Rád ale podotknu, že druhý díl nabízí velké množství vedlejších questů, možnost přidat se k frakcím poměrně v rané fázi hry a to vše ve velkém otevřeném světě.
Příběh se stále posouvá po kapitolách, v druhé polovině hry celý příběh pěkně graduje a nabírá tempo. Stále hrajeme Gothica, poměrně dost obtížnou akční RPG, takže první dvě (možná i tři) kapitoly jsou hlavně o získávání zkušeností a dobré výzbroje, aby vás nesejmul nejbližší vlk. Jakmile si ale opatříte slušné vybavení a specializujete se v rámci vybraných schopností, začne být okolní svět plný příležitostí k prozkoumání, než téměř jisté odsouzení k zániku.
Zraje jako dobré víno
Gothic 2 společně s datadiskem si zachovává svou krásu i s jejími vadami. Je to téměř jako poznávací značka Piranha Bytes, obtížně a dobré RPG s důrazem na vývoj postavy, ale se spoustou bugů.
Druhý díl přináší drobná vylepšení oproti jedničce. Celý engine je o něco vylepšen, aby hra mohla být svižnější. Dočkali jsme se třeba odstranění kombinace “klik + tlačítko akce”. Boj, ačkoli stále krkolomný, se mi také lépe ovládal. Rozšířený inventář rovněž potěšil.
Co je ale pro Gothica charakteristické, je dobře vydřená postava, na kterou jste právem hrdí. Vysoká obtížnost je jednou z hlavních rysů snad celé série (rozhodně prvních dvou dílů), ale právě díky tomu máte ten skvělý pocit zadostiučinění, jakmile tu výzvu pokoříte. Ze začátku vás umlátí i jeden goblin s klackem, když si nedáte pozor. Postupně ale sbíráte expy téměř za všechno a takticky rozdělujete své vědomostní body do vlastností a dovedností. Stejně jako v jedničce.
Ačkoli některé situace mohou působit neohrabaně (v polovině rozhovoru NPC kamsi odběhne, ale kamera dialogu se nezmění), stále na vás dýchá jakási RPG atmosféra poctivě vykovaná na začátku milénia. Navíc Gothic 2 si mě získal i svými frakcemi, díky kterým jsem měl pocit, že si hru skutečně chci zahrát znovu, ale tentokrát třeba za žoldáka. Přijde mi, že narozdíl od Gothicu 1 mají frakce zásadní dopad na průběh celé hry. Tak trochu se počítá s tím, že vás frakce budou nějakým způsobem specializovat. Na výběr máte ze třech hlavních frakcí:
Městskou milici v Khorinisu (později je z vás paladin)
Novic v klášteře (později mág ohně)
Žoldák na Onarově farmě (později drakobijec)
Navíc hned na začátku, abyste mohli téměř cokoli ve městě dělat a nejednali s vámi jak s lapkou, musíte vejít do učení některého z vážených občanů. Ti zastupují jednotlivé profese (dovednosti), skrze které se dají vyrábět různé věci. Není to nic složitého. Jde poměrně zaběhlé RPG profese jako kovářství, alchymie nebo lov divé zvěře.
Zkusil jsem všechny frakce a musím říct, že hrát za novice a pak mága ohně... to bylo maso (hodně uložených a nahraných pozic). Gothic 2 je však za všechny akčních RPG poměrně "hardcore" titulem - dnes velmi v oblibě. Ze začátku hry doporučuji ukládat pozici téměř za každou poraženou potvorou nebo questem. Nikdo nechce ztratit 30 minut trpělivého grindění postavy a tuny sesbíraných bylinek po cestě.
I přes všechno to příkoří, pot, krev a slzy bych neměnil. Po dohrání hry ten pocit stojí za to.
Proč je datadisk nutnost
Gothic 2 je sice velký posun vpřed, ale teprve datadisk Night of the Raven (NoTR) tomu dodal tu správnou korunu. Má to hned několik důvodů.
Nový příběh a lokace – Jarkendar
Datadisk přidává celou novou oblast – Jarkendar, což je ztracené údolí starověké civilizace. Tohle místo je úplně odlišné od zbytku hry. Tropická džungle, rozvaliny starého národa, tábor pirátů a tábor banditů.
Hlavní dějová linka NoTR se točí kolem tajemného kruhu mágů vody a záhadného mizení obyvatel Khorinisu kamsi do neznáma. Nové questy jsou mnohem propracovanější a často vám dávají více možností, jak je vyřešit. NoTR se tak blíží k investigativnímu pátrání v poměrně velké nové lokaci. Různé střípky však skládáte už od začátku samotné hry. Vše pak do sebe zapadne, což tvoří nádhernou podkapitolku vedle hlavního questu s armádami temnot.
Navíc vůbec nebylo výjimkou, že jsem si postavu pořádně vyšvihal v Jarkendaru a až potom šel řešit hlavní problém zpátky do těžařské kolonie. V nové lokaci je opravdu mnoho potvor a příležitostí k expení.
Výrazně vylepšená obtížnost
Pokud vám přišel základní Gothic 2 docela jednoduchý, tak NoTR vám ten život připepří. Nepřátel je kvanta, a přijde mi, že jsou obecně i o něco silnější, než v originální hře. Ale je to třeba jen můj pocit. Nicméně těch expů k získání navíc je opravdu hodně.
NoTR se odehrává paralelně s originální hrou a hodně se prolínají. Do všemožných lokací tak datáč přidává zbraně, nová monstra i skupiny banditů. Ve vysoce nepravděpodobném případě, že datáč nemáte, doporučuji nainstalovat a spustit hru od začátku.
Nová frakce – Bandité
Prachy nebo život! A nebo radši všechno, jdeš s náma!
NoTR přidává možnost přidat se k banditům, což v základní hře nešlo. Tím se otevírá zcela nový úhel pohledu na příběh, nová možnost zbroje a zbraní. Piráti a bandité v Jarkendaru nejsou jen loutky ve větším příběhu – mají vlastní ambice a konflikty. Navíc v průběhu hry potkáváte nové NPC, které jen už svou přítomností obohacují svět Gothicu, a některé staré postavy mají v datadisku nová zajímavá rozšíření.
Datadisk opravuje a vylepšuje původní Gothic 2
NoTR není jen přídavek – je to oficiální vylepšení celé hry. Spousta bugů a nevyvážeností z původního Gothic 2 byla opravena. Questy dávají větší smysl, některé postavy mají nové dialogy a hra celkově působí mnohem propracovaněji.
Datadisk tedy vylepšuje i staré oblasti, takže se nemusíte bát, že Jarkendar bude jedinou novinkou. Celý svět je teď propojenější, což ale neznamená, že je zcela bez bugů.
Abych to zkrátil, bez NoTR je Gothic 2 asi něco jako vánoční řízek bez bramborového salátu. Nebo cukroví bez cukru. Přidává nový svět, nový příběh, nové frakce, lepší vyváženost a hlavně – dává hře hlubší smysl a větší znovuhratelnost.
Pokud jste Gothic 2 ještě nikdy nehráli, začněte rovnou s Gold Edition, kde je datadisk součástí. A pokud jste hráli jen základní verzi bez NoTR, je nejvyšší čas to napravit. Tohle je Gothic v jeho nejlepší podobě.
Neuvěřitelná síla komunity (módy)
Jestli se dá nějakým způsobem měřit láska k sérii Gothic, je to v počtu a rozsahu modifikací, které na něj existují. Módy rozšiřují, poupravují nebo zcela mění příběh či průběh hry, často za přítomností nových NPC, lokací, questů, zbraní či dovedností.
Nejznámějšími módy pro G2 jsou pravděpodobně Návraty (Returnings) a Kroniky Myrtany: Archolos. Bohužel jsem ještě nenašel čas a kapacitu si módy vyzkoušet, ale z ohlasů komunity se jedná o neuvěřitelný zážitek. Budu si to muset projet a něco o tom časem napsat.
Velký ucelený seznam modifikací najdete na mém oblíbeném Gothicz.net nebo dnes i v sekci Workshop na Steamu.
Stejně jako jakékoli jiné módy (zdravím Skyrim), i těhle několik vybraných prodlužuje životnost a znovuhratelnost Gothica o několik desítek hodin. Stačilo mi několik videí a screenshotů abych věděl, že je to opravdu velký tah ze strany komunity.
Speciální místo v srdci
Gothic 2 i přes všechny své vady má u mě speciální místo na obrazovce i v srdci. Je to RPG, kam se tak trochu pravidelně vracíte. S každou novou hrou je to jakýmsi způsob návrat domů. Jakou postavu budete šperkovat tentokrát? Bude to zase mág ohně nebo tentokrát žoldák? Vstoupíte tentokrát do učení ke Constantinovi, nebo zase skončíte u Bospera? Celou atmosféru navíc opět podtrhuje nádherný soundtrack od mistra Rosenkranze, který byste si pustili do uší třeba i jen tak.
Jak už Gothica za ty roky znám, tak už si opravdu říkám, jestli nezkusím konečně nějaké ty modifikace. Stejně to jednou za čas to na mě zase přijde, a střihnu si tu jízdu znovu. Ačkoli mi je dnes přes 30, zase se pak vždycky cítím jako ten kluk, co si ve 12 letech rozbalil to nové DVD a těšil se, co ho potká tentokrát.
+1 k moudrosti
Gothic 2 měl původně dostat multiplayer - Vývojáři z Piranha Bytes experimentovali s myšlenkou multiplayerového režimu. Ten měl umožnit hráčům hrát společně, ale kvůli technickým omezením a rozpočtu byl nakonec zrušen. Nicméně komunita vytvořila fanouškovský multiplayerový mod, který ti umožní prozkoumávat svět Gothicu s přáteli!
Datadisk NoTR byl původně zamýšlen jako samostatná hra - Původně měl být Night of the Ravensamostatným titulem, který by vyprávěl příběh o Jarkendaru a společenstvu mágů vody. Nakonec se ale vývojáři rozhodli přidat ho jako datadisk ke Gothic 2 a zároveň s ním přepracovali celou základní hru.
Dodnes největší funkční fanpage o sérii Gothic - na téhle stránce jsem byl pečený vařený, protože tam o Gothicu najdete všechno! Komunitní videa, povídky i komiksy. Navíc jsem tam našel i záznamy z deníky vývojáře. Také zajímavé čtení. Jestli si toto náhodou čtete - moc vám děkuji za celou vaši práci. Tvořili jste kus mého dětství!
Hra byla silně cenzurovaná v některých zemích - V některých verzích hry byla odstraněna možnost zabít neozbrojené NPC, aby se předešlo kontroverzím. V původní německé verzi ale můžeš kohokoliv zmlátit a dokonce i zabít, což hře přidává na drsnosti.
První datadisk, který ztížil hru místo zjednodušení - Většina RPG datadisků obvykle přidává snazší způsoby, jak projít hrou – například nové silnější zbraně nebo snížení obtížnosti. Night of the Raven ale udělal přesný opak. Hra je s ním mnohem těžší, takže pokud jsi hrál základní Gothic 2 a připadal ti lehký, s NoTR dostaneš pořádně zabrat.
NPC mají vlastní denní rutinu – dokonce i když je nesleduješ - Jedním z inovativních prvků Gothic série je živoucí svět. NPC nejenže pracují a spí, ale mají i vlastní cíle. Například když na ně nebudeš dávat pozor, mohou se přesunout na jiné místo nebo jít na pivo do hospody.
Hra obsahuje mnoho skrytých easter eggů - Například na farmě Akila najdeš dva farmáře, kteří vedou dialog, ve kterém parodují reálné potíže vývojářů s vydavatelem JoWooD. Podobných vtipů a odkazů je ve hře více, stačí dobře poslouchat.
Většina hlasů NPC pochází jen od několika dabérů - V německé i anglické verzi hry si můžeš všimnout, že mnoho NPC má stejný hlas. Je to proto, že kvůli nízkému rozpočtu vývojáři použili jen pár dabérů, kteří namluvili desítky různých postav.
Stále aktivní Gothic Larp v ČR - v naší krásné kotlině má komunita Gothicu silnou fanouškovskou základnu a dokonce se stále pořádá LARP na hradě Točník s tematikou Gothicu!
Komunita stále vytváří nové módy a vylepšení - Díky aktivní komunitě fanoušků si dnes můžeš zahrát Gothic 2 s různými grafickými modifikacemi, novými příběhy a dokonce i s úplně přepracovanými mechanikami. Jeden z nejoblíbenějších módů je Returning, který přidává nové frakce, questy a vylepšenou obtížnost.