Jazz Jackrabbit 2: Kultovní plošinovka, která definovala retro PC hraní
Zběsilá plošinovka mého dětství, která si do dnes drží své osobité kouzlo. Jedná se spíše o kultovní značku žíjící v srdcích mnoha ostřílených i příležitostných hráčů. Těším se, až si ji časem zahraje i náš nejmenší člen rodiny!
Když se řekne 90. léta a plošinovky, většina lidí si asi okamžitě vybaví klasiky jako Super Mario nebo Sonic the Hedgehog. Je pravda, že takové hry se vybaví i mě, hned vedle bootlegových konzolí z tržnice, na které jsme tehdy se sestřenicí pařili non-stop "tanky", "kachny" a "Maria tisíckrát jinak". Avšak v roce 1998 se na PC scéně objevil titul, který nabízel trochu něco jiného.
Dvojice králíků pálící na želví monstra s názvem Jazz Jackrabbit 2, bylo pokračování prvního dílu, dnes už kultovní série. Pro tuhle 2D hopsačku mám velkou slabost, už jen kvůli krásnému soundtracku přetékajícího chytlavými syntetickými melodiemi od Alexandera "Siren" Brandona, na které vzniklo i několik coverů a remixů.
Jde o hru arkádového ražení, ve které s snažíte dostat na konec mapy. Nabíhá vám skóre za poražené nepřátele, posbírané mňamky v různých levelech, nasbíranou munici nebo speciální penízky. Jako malý kluk jsem hru zbožňoval, protože byla krásně barevná, hravá a zároveň hezky akční. Myslím, že si hra své kouzlo hezky uchovává dodnes a byla by nádherným zpestřením nejednoho volného večera, třeba i s děckama.
- Na čem jsem hrál: Macbook Pro (2020, Intel) - spuštěno v Parallels
- Datum vydání: 31. července 1998
- Platformy: Microsoft Windows, Mac OS, operační systémy pro Mac
- Vývojáři: Epic Games
- Žánr: Akční plošinovka
Když se mnou tehdy táta šel v Praze od doktorky (měl jednu dobu chronické záněty středního ucha) do obchodu s hrami a řekl, ať si jednu vyberu, nevěděl jsem, že zrovna Jazz Jackrabbit 2 mě bude provázet celý život. Minimálně ve vzpomínkách, ačkoli se k této hopsačce jednou za čas rád vrátím. Velká výrazně fialovo-různobarevná krabice, která uvnitř obsahovala i první díl série, instantně zpravila moji pochroumanou náladu a propíchnuté ucho. Jelikož jsem začal rovnou od dvojky, neviděl jsem moc důvodů vracet se k prvnímu dílu. Zpětně jsem to samozřejmě napravil, nicméně s politováním říkám, že moc mě neoslovil.
Frajer & Šílenec
Jak už dvojka na konci titulu napovídá, Jazz Jackrabbit 2 je pokračováním úspěšné hry Jazz Jackrabbit z roku 1994, kterou vytvořilo Epic MegaGames (dnes Epic Games - ano, ti samí lidi, kteří teď dělají Fortnite nebo Epic Store). Zelený králík Jazz, inspirovaný Sonikem (a tak trochu Rambem), se vrátil, aby znovu bojoval proti zlotřilému želvímu záporákovi - Devanu Shellovi!
Příběh je krásně přímočarý, což ale vůbec nevadí. Devan Shell vytvoří stroj času, aby přepsal historii a zlikvidoval všechny zajíce. Ukradne Jazzovi a Evě snubní prsten, aby svůj stroj dokončil. Jazz pronásleduje zlotřilého želváka napříč časem, aby prsten získal zpět. Když jeho plány selžou, Devan vypustí démony z pekla a nakonec i on sám se promění v démona. Jazzovi se však (na konci hry) podaří Devana porazit, vezme si prsten a konečně se ožení s Evou.
Tentokrát se k němu přidal i jeho bratr Spaz, což hře dodalo nový rozměr v podobě kooperativního hraní v multiplayeru. Na začátku hry si hráč může vybrat postavu, za kterou chce hrát. Jazz je spíše takový ten frajer alá hlavní hrdina, Spaz působí jako nestabilní blázen, trochu jako Krieg ze série Borderlands. Z nějakého důvodu jsem měl spíše v oblibě právě Spaze, kvůli jeho šílenosti. Skvělým ozvláštněním je, že každá z postav má trochu jiný způsob hraní.
V pozdějším "datadisku" The Secret Files je možnost hrát i za Jazzovu sestru Lori.
Hratelnost
Jazz Jackrabbit 2 je rychlá, plynulá a především svižná plošinovka. Hráč prochází různorodými úrovněmi plné pastí, nepřátel a tajných míst, kde sbírá další zbraně, náboje, body a další power-upy. Rychlost tady hraje prim – Jazz a Spaz se pohybují někdy až bleskově. Nejvíc mi přišlo, že nejzběsilejším levelem je Tubelectric s pinbalovými platformami.
Po cestě sbíráte i mňamky v podobě různých donutů, dortíků, ovoce, nebo jiných pochutin. Jakmile jich posbíráte dostatečně množství, dostanete na pár sekund tzv. Sugar Rush! Postava začne problikávat různými barvami, je nesmrtelná, jakéhokoli nepřítele se dotkne, je hned zničen. Všechno podkresluje zběsilé a euforické tempo hudby v pozadí. Sugar Rush většinou chcete vytěžit na maximum! Takže držíte tlačítko Shift a běžíte tryskem kam to jen jde!
Tenhle stav trvá pár sekund, dokud zase nenasbíráte velký počet sladkých mňaminek. Je to úplně stejné jako v Super Mario Bros, když chytíte problikávající hvězdičku. Akorát u JJ2 mi to přišlo mnohem vtipnější a bláznivější.
Nové zbraně mají ve hře podobu munice s různými efekty. Ve hře tak můžete nalézt až 9 různých zbraní od poskakujících kuliček, přes naváděné střely, až po mrazící paprsky. Každá z nich má i svou alternativní upgradovanou verzi, kdy místo dvou raketek střílíte tři, nebo mají střely obecně větší účinnost.
Skoro za vše co ve hře uděláte, dostáváte body. Zejména pak za krystaly různých barev, na které po cestě narazíte. Myslím, že původně se měly za určitý počet nasbíraných krystalků dostat bonusové životy, nicméně se tato funkce nakonec do hry nedostala. Při dokončení každé úrovně vám hra zrekapituluje, kolik jste jich našli. Minimálně jsou tedy za ně alespoň slušné body. Celkové skóre se vám pak ukáže na konci hry, kde máte možnost se zapsat na "scoreboard", podobně jako tomu bylo u arkádových automatů. Za mě moc pěkná a milá funkce, která vyzývá k opětovnému hraní. To ve výsledku není vůbec problém, protože zkušený matadoři dokáži dohrát hru i za 2,5 hodiny.
Ještě slůvko k vizuálu. Pamatuju si, že čím blíže byl přelom dalšího milénia, tím spíše vycházeli hry ve 3D. U JJ2 jsem velice rád za nádhernou a barevnou 2D grafiku. Hra zářila živými barvami (a to nejen v levelu Psychedelia), detailními animacemi a nádherně kreslenými prostředími. Od středověkých hradů po ledové pláně – každá úroveň byla vizuálně jedinečná a vždy podtržená nezapomenutelnými melodiemi již zmíněného Alexandera Brandona (ten chlap byl vážně génius).
Soundtrack pro JJ2 se stal natolik kultovním, že vznikají i moderní fenomenální remixy nebo kanály umělců na Youtube, zaměřující se právě na hudbu z téhle střelené plošinovky.
Jestli mi přijde něco hodně sympatické, tak je to nevtíravý humor nebo elegantní pop-culture reference. JJ2 jich na vás vysype hned několik.
Každá kapitola s levely má ikonku referenčním artworkem. Shareware Demo (DOOM), Jazz in Time (Back in Time film), Formerly a Prince (album "Purple Rain" od TAFKAP, nevíte? Googlete). Když s postavičkou dlouho stojíte, spustí se krásné animace (netrpělivý pokřikující Jazz, nebo Spaz požírající holuby - jako ty ptáčky).
Čeho si dále může pozorné oko všimnout:
- Samotný Jazz je pravděpodobně inspirovaný jinou ikonickou postavou z videoherní scény té doby - Sonicem! Oba mají v krvi rychlost a bojují s nepřítelem tak trochu netradičně.
- Souboj Jazze a Devana Shella by mohl krásně poukazovat na známou bajku o závodu králíka se želvou s tím, že tady vyhraje ten králík (když za něj hrajete dobře). Spíše je tu ale vidět podobnou se Super Mariem, ve kterém se želvy také schovávají do krunýře a mohou dál demolovat okolí.
- Spaz je díky své chaotické povaze podobný postavičně z Looney Toons (Tasmánský čert Taz).
- Charakter Lori by mohla poukazovat na velmi populární ženskou hrdinku Laru Croft (Tomb Raider). Jistá podoba by se najít mohla.
- Ačkoli je logické, že králíci mají rádi mrkve, tak Jazz a celý koncept pojídání mrkví (doplňování zdraví), nebo třeba planeta Carrotus, je reference na populární postavu Bugs Bunnyho (opět) z Looney Toons.
- Plakát Jazz Jackrabbit je k nalezení v některých lokacích ve hře Fortnite (taky Epic Games).
- Od roku 2017 je možné koupit celou kolekci všech JJ2 her na GOG.com
Multiplayer a editor úrovní
Jedním z revolučních prvků Jazz Jackrabbit 2 byl jeho multiplayerový režim! Občas jsme doma hráli Heroes of Might and Magic 2 v režimu Hot Seat, ale byla spíše "Hot Keyboard". Do teď si pamatuju, jak jsem z toho byl mimo už jen proto, že jsem mohl hrát za Spaze v jiných, než origo barvách. Opravdu to tehdy ke spokojenosti stačilo! :-)
Hráči si mohli užít kooperativní režim v rámci kampaně, nebo se pustit do módu "battle", kde bojovali proti sobě v arénách. Asi mé nejoblíbenější kombo bylo vznášedlo a navádějící rakety. Ačkoli se vždy hrálo v módu splitscreen a všichni viděli kde jsou, i tak to byla super řež (obzvláště ve 4 hráčích, tam ta klávesnice byla už hodně vytížená). Samozřejmě byla i možnost hrát přes internet a to i na mapách, které si hráči sami vytvořili.
Hra tedy obsahovala i editor úrovní, což bylo v té době něco výjimečného. Hráči si mohli vytvářet vlastní mapy a sdílet je s ostatními. U nás v ČR to sdílení bylo asi až pozdějším trendem, ale co já vím, u nás se modem s internetem zapínal hlavně "mimo špičku", a to ještě tak maximálně na 45 minut. Později jsem ale objevil skvělou fanouškovskou stránku, která funguje dodnes! Obsahuje komunitní mapy, patche nebo rozšíření pro online hraní.
Jestli tohle není láska, tak už nevím co.
Jazz Jackrabbit 2 jako hra pro další generace
Jazz Jackrabbit 2 je jedna z těch her, která i po více než dvaceti letech dokáže zaujmout svou hratelností, humorem i grafikou. Až doma zazní malý dětský hlásek, že by si chtěl taky něco zahrát na tom počítači, JJ2 bude jedna z prvních her, kterou s klidným svědomím nabídnu. Obecně si myslím, že jde o titul, který neupadl do zapomnění a stále má své místo v srdcích mnoha hráčů, kteří na něj s láskou vzpomínají.
Jde o svižnou plošinovku, kde levely nejsou složité, ale stále představují výzvy (zejména na vyšších úrovních). Dospělý hráč si zahopsá tak jeden večer, možná dva. Ovšem pro malinkatého gamera to bude zábava na spoustu hodin. Pamatuji si, že jsem JJ2 jako kluk projížděl pravidelně hned několikrát. Je to zkrátka hra, kterou bych s radosti předal i dalším generacím.
+1 k moudrosti
- První hra s lokální kooperací od Epic Games - Jazz Jackrabbit 2 umožňuje hraní ve split-screen režimu až pro čtyři hráče, což bylo na tehdejší plošinovky unikátní. Tento multiplayer režim byl oblíbený zejména díky různým herním módům, jako je Battle, Treasure Hunt, nebo Capture the Flag.
- Vývojářská rodina Sweeneys - Hlavním programátorem hry byl Cliff Bleszinski, ale pozornost si zaslouží i Arjan Brussee, spoluzakladatel Guerrilla Games (tvůrců série Horizon). Brussee byl zodpovědný za technickou stránku hry a zároveň spolupracoval se studiem Epic na několika dalších projektech.
- Výrazné zlepšení oproti prvnímu dílu - Hra přinesla mnoho technických vylepšení oproti prvnímu Jazz Jackrabbitovi, včetně propracovanější grafiky, plynulého scrollingového enginu a detailnějších animací. Oproti předchůdci už nebyla omezena jen na DOS, ale byla vytvořena pro Windows i Mac.
- Ikonická hudba od Alexandra Branda (Funky Monkey Studios) - Hudební doprovod hry je jedním z jejích největších klenotů. Chytlavé melodie kombinující jazz, funk a techno přispívají k nezapomenutelné atmosféře. Soundtrack je dodnes velmi populární mezi fanoušky retro her.
- Editor úrovní - Hra obsahovala Jazz Creation Station (JCS), což byl editor úrovní, který umožňoval hráčům vytvářet vlastní levely. Díky tomu se kolem hry vytvořila aktivní komunita, která dodnes sdílí své výtvory.
- Barevná pixel artová grafika - Grafika Jazz Jackrabbit 2 byla oblíbená díky barevným, detailním prostředím. Ručně kreslené levely měly specifický "cartoon" styl, který na svou dobu vypadal úžasně a stále má své kouzlo.
- Hra měla slabý prodej, ale obrovský kultovní status - Navzdory nadšeným recenzím si hra finančně nevedla dobře, což vedlo k pozastavení celé série (plánovaný Jazz Jackrabbit 3D se už nevydal). Nicméně komunita hráčů si ji oblíbila natolik, že dodnes existují fanouškovské servery a modifikace.
- Fanouškovské servery stále běží - Dodnes funguje několik fanouškovských serverů, kde si můžeš zahrát multiplayerové režimy s hráči z celého světa. Komunita kolem Jazz Jackrabbit 2 zůstává aktivní i více než 25 let po vydání.
- Vánoční edice - Hra se dočkala speciálního rozšíření nazvaného Jazz Jackrabbit 2: The Christmas Chronicles, které přidávalo zimní tématiku a nové úrovně s vánoční atmosférou. Toto DLC je dnes považováno za sběratelský klenot.