(Open) RollerCoaster Tycoon 2: Nejlepší retro simulátor stavby zábavního parku
Oficiální trailer začíná trochu posměšným sloganem "Make people sick!", načež přiběhne týpek a narve svou hlavu do koše. Tím si mě hra získala! Simulátor stavby zábavního parku, který si uchoval své kouzlo dodnes.
RollerCoaster Tycoon 2 z roku 2002 je pokračováním úspěšného prvního dílu. A protože druhý díl nabízí jen málo významných novinek, spíše se jedná o drobné úpravy či dodatky, tak mi oba tituly lehce splývají. To ale vůbec nevadí! Pro ty, co si užili jedničku, tak RCT2 je v podstatě jeden velký datadisk.
Navíc verze Triple Thrill Pack přidávají další mapy a scénáře, které jsou dokonce inspirované reálnými zábavními parky pod značkou Six Flags, ale o tom až později.
- Na čem jsem hrál: MacBook Pro 2020 (Intel, spuštěno v Parallels)
- Platformy: Microsoft Windows
- Datum vydání: 3. října 2002
- Vývojáři: Chris Sawyer, Chris Sawyer Productions
- Žánr: stavební simulátor, Realtimová strategie
RollerCoaster Tycoon je simulátor stavby zábavního parku s rozkošnou starší grafikou, která svým způsobem odolává zubu času. Jedná se o velmi podobné provedení jako třeba u populárního Transport Tycoon Deluxe. Projekt byl navržen panem Chrisem Sawyerem, který si hodně oblíbil celkovou tematiku zábavních parků. Velká inspirace je čerpána z reálných parků spadající pod "Six Flags", což je největší řetězec zábavních parků na světe se sídlem v New Yorku.
V roce 1999 vyšla první hra RollerCoaster Tycoon pod taktovkou Hasbro Interaktive, která si zasloužila v poměrně krátké době výsostné místo ve svém žánru. Později světlo světa spatřilo i pár samostatných datadisků, které přidávaly nové atrakce nebo i tematické dekorace, jmenovitě se jedná třeba o datadisky Corkscrew Follies (1999) a Loopy Landscapes (2000). Aby se ale neprodávaly odděleně, tak v roce 2003 vychází Deluxe edice, která spojuje originální hru se všemi datadisky do jednoho.
RollerCoaster Tycoon 2 vyšlo v říjnu 2002, opět vytvořený Chrisem Sawyerem, ale už pod jiným vydavatelem – Infogrames. Kvůli úspěšnosti opět vychází dva rozšiřující datadisky – Wacky Worlds a Time Twister. Kvůli stejnému důvodu jako předtím, se vše zdrclo do jedné edice s názvem Triple Thrill pack. Všechny tyhle roztomile slepené edice je možné sehnat na GOG.com.
Je to jedna z mála her, za kterou (podobně jako u Stardew Valley) stojí jeden člověk. Na to, že RCT existuje už od roku 99 je to velmi úctyhodný výkon!
Architektem horských drah za pár minut
Jádrem celé hry je starání se o spokojenost zákazníků, výdělek a rating. Je to typická tycoonovka, takže je zapotřebí vyjít s budgetem, pravidelně stavět stánky s jídlem a pitím, kupovat marketingové kampaně (bez nich to fakt nejde) a stavět vzrušující atrakce!
Na začátku každého scénáře je stanoven úkol, který musíte splnit pro úspěšné dokončení mapy. Zpravidla je stanoven úkol typu "dosáhněte výdělku a ratingu na konci měsíce 4 roku" nebo podobné obchodní cíle. K nim se nejvíce přiblížíte stavbou nejrůznějších atrakcí. Návštěvníci vám chodí téměř na vše, neustále hodnotí a reagují. Naštěstí disponujete zázračnou schopností číst jejich myšlenky a koukat jim do peněženek, tudíž můžete svůj park vylepšovat pro jejich maximální spokojenost a výdělek.
Je návštěvník hladový? Postavte více stánků s občerstvením (a možná snižte cenu). Je návštěvník ve vašem parku ztracený? Postavte informační centra. Rozbila se vám atrakce? Najměte mechanika. Vypadají uličky zahnojeně více, než pole sedláka Červíka? Najměte četu uklízečů. Tímto způsobem vylepšujete každý aspekt vašeho zábavního centra.
Ovšem, každá sranda něco stojí. Ze začátku hry je možné si půjčit od banky a pak ročně splácet dluh. Do toho platíte nájem služeb vašich zaměstnanců a stavíte další atrakce či dekorace. Zároveň je třeba inovovat další atrakce, v tom pomohou investice do výzkumu. Kdo by taky chtěl chodit furt dokola na to samé.
Všechny tyto náklady se postupem času mohou nastřádat a jsme u toho! Klesnout do červených čísel je velice snadné, proto doporučuji obezřetnost. Nevěděl jsem třeba, že se dluhy pro banku splácí až na konci roku! Takže jsem se před deadlinem vesele zadlužil. Všechno ale do sebe tak hezky zapadá, že jsem se dlouho nemohl odtrhnout od obrazovky.
Na své juchající návštěvníky koukáte skrz izometrickou grafiku. Scénáře plníte svým osobitým stylem, hlavní je splnit podmínky scénáře, abyste odemkli další mapy. Takže jestli těsně před koncem deadlinu vyhodíte atrakci do vzduchu, vymažete všechny záchody nebo půlku návštěvníků nahrnete do vody - nevadí, vítězství je vaše!
RollerCoaster Tycoon na moderním železe
Zkuste si zahrát hru v původní verzi na nových systémech. Líbí? Asi ne. Tady je řešení.
OpenRCT2 je open-source projekt, který rozšiřuje a vylepšuje původní hru RollerCoaster Tycoon 2. Nabízí řadu výhod, které modernizují zážitek z hraní a poskytují nové funkce. Ve zkratce co od něho čekat:
- Kompatibilita s moderními systémy (Windows, macOS, Linux), je možné si zařádit na kolotoči i na moderním železe.
- Multiplayer (ano, fakt!) tvoří jednou z největších inovací OpenRCT2. Umožňuje více hráčům spravovat jeden park současně. Takže si dobře rozmyslete, kdo bude co dělat.
- Vylepšené rozhraní a funkce jako rychlé ukládání a načítání, větší zoom, nebo přetáčení času (!), bez kterého je dohrání scénáře několikahodinová záležitost.
- Optimalizace a vylepšení výkonu, které umožňují hladký běh hry i při rozsáhlých parcích s mnoha návštěvníky, což bývalo v původní hře problémem. S tím jde ruku v ruce oprava bugů a obecná lepší stabilita.
Našlo by se toho určitě ještě mnoho dalšího, ale to hlavní je, že OpenRCT2 dělá z RollerCoaster Tycoon 2 moderní a vylepšenou verzi, která přináší spoustu radosti nám - retro herním nadšencům.
Sečteno, podtrženo
Originální hra by asi dnes tolik neobstála bez četných ótimalizací skrze OpenRCT. Asi má nejoblíbenější funkce je zrychlování času, které dost pomůže při procházení celým scénářem. S občasným zrychlením času na turbo, se dá začátečnická mapa odehrát i pod hodinu!
Osobně mám pro tuto Tycoonovku speciální místo ve svém srdci, protože je to komplexní, ale zároveň intuitivní management strategická hra, která baví dodnes. Nemusíte být ani rozeným architektem, abyste si postavili svůj úspěšný zábavní park.
+1 k moudrosti
- Ruční kódování ve Visual Basicu - Chris Sawyer, tvůrce hry, naprogramoval většinu RollerCoaster Tycoonu 2 v assembleru, což je velmi nízkoúrovňový programovací jazyk. Je to ojedinělé, protože většina her té doby používala modernější jazyky, což svědčí o jeho genialitě.
- Inspirace reálnými zábavními parky - Hra obsahuje scénáře inspirované skutečnými zábavními parky, včetně Six Flags Magic Mountain nebo Six Flags Great Adventure, což přidává autenticitu a rozmanitost.
- Vylepšené stavění tratí a parků - Oproti prvnímu dílu přinesla hra propracovanější možnosti úpravy atrakcí a terénu. Hráči mohli více experimentovat s vlastním designem horských drah a kombinacemi témat. Navíc hra nabízí více než 100 různých atrakcí a jízd, což z ní dělá jednu z nejobsáhlejších simulací svého druhu. Od horských drah přes vodní skluzavky až po stánky se suvenýry
- Dodnes oblíbená komunita fanoušků - RollerCoaster Tycoon 2 má aktivní fanouškovskou základnu, která pravidelně vytváří modifikace, nové scénáře a sdílí své výtvory na fórech. OpenRCT je toho důkazem.
- DLC balíčky přidaly exotiku - Dodatečná rozšíření Wacky Worlds a Time Twister přidala témata a scenérie inspirované světovými kulturami, historickými obdobími i sci-fi světem, což rozšířilo kreativní možnosti hráčů.