Starcraft 2 je Free to Play - Proč by měla tahle strategie být na vašem herním seznamu?
Jsou letní prázdniny roku 2010 a zrovna vychází taková větší real-timová strategie, která se natrvalo zapsala do dějin videoherní branže a do e-sportové kategorie. Z DVD romky se ozývá hučení a my netrpělivě koukáme na pomalu lezoucí housenku s nápisem "instalation". U toho vzpomínáme na četné bitvy na battle.netu z jedničky a říkáme si, jestli tenhle díl v něčem překoná ten předchozí. 27. července vychází StarCraft 2 Wings of Liberty.
Je neuvěřitelné, že Starcraft je tu s námi už od roku 1998. Na pokračování série začali mistři z Blizzardu pracovat už od vydání Warcraftu 3. Původně se velká odhalení plánovala již koncem roku 2008, ale bylo potřeba posílit tehdejší týmy pro World of Warcraft, takže měl Starcraft 2 malé zpoždění. Je to ale rozhodně kvalita, na kterou se vyplatilo počkat. Příběhová trilogie - Wings of Liberty, Hearth of the Swarm & Legacy of the Void - mě opět vtáhla do vzdáleného Koprulu Sectoru. Zde se odehrávají nervy drásající bitvy mezi Terrany, Zergy a Protossi. Dnes je tu Starcraft 2 s námi skoro 15 let, nicméně rád se zatetelím blahem, když se k němu opět periodicky vracím.
- Na čem jsem hrál: MacBook Pro 13" (2020, Intel)
- Datum vydání: 27. července 2010
- Výrobce: Blizzard Entertainment
- Žánr: Realtime strategie
- Cena: Starcraft 2 je Free to play (první kampaň Wings of Liberty), pak se dá sehnat ve slevě přibližně za 857 kč monumentální Complete Collector's Edition (úplně všechno + bonusy)
- Xbox Game Pass: Nově je celá trilogie Starcraftu 2 (Wings of Liberty, Herath of the Swarm a Legacy of the Void) a Starcraft Remastered k dispozici skrze Game Pass!
Jsem velkým fanouškem starších her od Blizzardu, protože jsem už od ranného dětství byl vystaven Starcraftu a Warcraftu. Často po kavárnách slýchávám rozmlouvat rodiče o tom, jak obrazovky ničí dětem jejich životy a připravují je pomalu o ten pravý život tam venku. Pokud je to skutečně tak, můj život se už tehdy velmi rychle obracel v trosky plné zmaru a deprese. Nikdy bych však neměnil.
Epická vesmírná sága
Kompletní kampaň Starcraft 2 je rozdělená do tří částí, ostatně na to jsem zvyklý už od prvního dílu. Blizzard zkrátka uměl dobře servírovat své příběhy. Wings of Liberty začíná velmi povedeným CGI snímkem o propuštění Mr. Finleyho do "domácího vězení", které tvoří jeho zbroj vesmírného mariňáka. Téměř při každém podobném snímku v různých částech kampaně mi přejede mráz po zádech. Nepopírám, že zde hraje i velká dávka nostalgie a vzpomínek na doby, kdy jsem Blizzardovky skutečně hrál ve velkém. Nicméně i po letech úvodní cinematic vypadá dobře, a i má manželka non-gamer, uznale přikyvuje.
Tři kampaně, tři příběhy, tři důvody, proč znovu propadnout kouzlu Starcraftu. Také si občas rádi připomenete, že počínání Sarah Kerrigan, později Královny Čepelí, nebylo tak úplně přímočaré, jak se může na první dobrou jevit? Enkláva hrdých a moudrých Protossů také není ve svém jednání zcela jednotná. Časem olej do ohně přiloží kulty Amona, hlavního záporáka celé série, jehož vliv zasahoval už do příběhu prvního Starcraftu.
O živou a epickou atmosféru se postaraly i vedlejší mise, konverzace s posádkou, nebo občasná rozhodnutí, jejichž následky dodají příběhu jinou příchuť. Objevil jsem se v situaci, kdy jsem se musel rozhodnout, zdali nechám partičku Protossů vyhladit celou planetu s veškerým obyvatelstvem, kvůli potenciální nákaze zergů. Alternativou bylo takové radikální operaci čelit a zachránit spousty nevinných životů s příslibem výzkumu protilátky. Každé rozhodnutí má na konci jinou cut-scénu. Takový nenápadný prvek, a jak to dokáže okořenit celý herní zážitek.
Na cestě sektorem Koprulu jsem tak prožíval příběhy a osobnosti mnoha dobře napsaných či jinak významných charakterů. Jména jako Jim Raynor, Sarah Kerrigan, Abathur, Artanis, Stukov, Nova nebo Fenix. Jestli vám při čtení alespoň částečně probleskl střípek herních vzpomínek, někdo udělal svou práci dobře. Navíc mnoho (především hlavních) charakterů nejsou zcela rigidní ve své roli a je u nich vidět postupný vývoj skrze celou ságu. Díky tomu si každý může najít svého oblíbence.
Moc rád jsem si Starcraftovou trilogii zopakoval. Zrovna universum Starcraftu je dobře stravitelné tím, že to není svět roztahaný do mnoha rozšíření, narozdíl od World of Warcraft. Dokázal jsem se v něm hezky zatoulat, ale neutopil jsem se v něm, což třeba neplatí třeba pro fanoušky světa Warhammer 40k.
Multiplayer - Šachy na steroidech
Starcraft byl vždy trochu intuitivní strategií, ve které hráč snadno pochopí, o co se jedná. Ta správná výzva ovšem začala v multiplayeru, když jsem si to rozdal s jiným hráčem. Obecně multiplayer je občas o tvrdých lekcích – a žádná nebolí víc, než když zjistíte, že vám desetiletý kluk právě rozsekal armádu během dvou minut. Nenechte se prosím ale odradit počátečními prohrami, protože dnes je multiplayer uzpůsobený jak začátečníkům, tak zkušeným matadorům.
Velmi záhy jsem zjistil, že mé schopnosti vést armádu k vítězství jsou někde pod hranicí předškoláka. Ačkoli to na první dobrou působilo velmi demotivačně, hra mě upozornila, že musím odehrát ještě 4 další hry, abych se zařadil do příslušného ranku hráčů s podobným skillem.
Odložil jsem ony 4 potupné hry na neurčito a rozhodl se prozkoumat mnou dlouho zanedbávaný herní mód Co-Op. Ten je o poznání přátelštější už jen v tom, že hraji spolu s dalším hráčem proti AI v rámci herního scénáře. Vybírám si hrdinu příslušné rasy a frakce, tím zároveň určuji svůj herní styl, s jakým se budu potýkat s náhodně vybranou výzvou. Svého hrdinu si s přibývajícími zkušenostmi vylepšuji a postupně tak piluji způsob hraní jemu vlastní.
Tento způsob multiplayeru mě prozatím zaujal nejvíce, obzvláště když si mohu regulovat obtížnost, za kterou dostanu třeba vyšší počet zkušeností. Herních scénářů je v nabídce skutečně dost, takže se hráč rozhodně nudit nebude. Pokud bych měl kooperačnímu módu něco vytknout, tak je to hra maximálně ve dvou hráčích. Je škoda, že něco takového nefunguje i třeba pro partu čtyř kamarádů, ale to pak dokáží vynahradit komunitní mapy.
Klíčem k úspěchu snad všech Starcraftových her je znát vlastní jednotky, ideálně mít zajetý postup stavby a mít dobře vycvičenou svalovou paměť na hotkeys pro ovládání celé hry. To poslední dovednost není podmínkou, ale rozhodně pomůže ke svižnějším reakcím! Následné pilování mikro/makro-managementu všech jednotek je kapitola sama o sobě.
Starcraft je zkrátka strategií, kde mě nabyté zkušenosti s postupným dalším hraním dělají i lepším hráčem. Není v tom nic těžkého, cvičení zkrátka dělá mistry. Sympatické mi přijde, že nemusíte nutně bojovat proti ostatním živým hráčům, ale rank se vám přiděluje i v hraní proti AI, která je do jisté míry předvídatelnější, než zákeřný zkušený mistr.
Komunitní tvorba - druhý motor StarCraftu
Pro více poklidnější hraní jsem otevřel kolonku Arcade, a tam mi spadla čelist ještě níže, než při prvním hraní SC2. V kategorii Arcade jsem našel mnoho komunitních módů vytvořené hráči využívající Starcraft 2 jako své pískoviště pro svou fantazii.
Našel jsem klasické modifikace známé už z prvního dílu, jako je Desert Strike (posílání masivního počtu jednotek ve správný čas na svého soupeře) nebo Special Force (s malým počtem jednotek vyčistit celou mapu od hord nepřátel). Po důkladnějším zkoumání jsem objevil skutečné poklady, u kterých jsem ani nevěděl, že je něco takového možné vytvořit. Při bližším prozkoumání jsem přišel na to, že za každým větším módem stoji autor (nebo skupina autorů) se svou vlastní podporující komunitou.
Pro představu uvedu tři největší perly mého průzkumu:
- StarCraft Universe - Snili jste někdy o "World of Starcraft"? Tady ho máte. Zdarma. Vše je samozřejmě dělané v enginu Starcraft 2, však to stále také Starcraft 2 je! Nicméně kamera je poupravená, je přidáno mnoho RPG prvků po vzoru nejslavnější MMORPG, možnost multiplayeru je samozřejmost a s ním spojené dungeony a raidy. Za mě je takový počin vrcholem komunitní práce a lásky ke Starcraftu. Neuvěříte, dokud si to nezkusíte!
- Warcraft Azeroth Reborn - Po mediálním fiasku s Warcraft 3: Reforged přichází komunitní "Warcraft 3: Remake". Je to celá kampaň Warcraftu 3 v enginu Starcraft 2, včetně cut-scén. Po dobu všech prvních misí s Arthasem jsem se blaženě rozplýval, jak malé miminko po kojení. Nemohl jsem tomu uvěřit, dokud jsem sám nedohrál pár misí a zjistil, že to skutečně funguje!
- Velké množství dalších modifikací natahující možnosti enginu k prasknutí. Viděl jsem Counter-Strike 2D, karetní hry, regulerní RPG ve stylu Baldur's Gate, předělanou mapu z World of Warcraft (The Barrens) do stylu Warcraft 3 strategie se všemi World of Warcraft modely a animacemi! Je toho skutečně mnoho.
Jakmile si potřebuji odpočinou od seriózní strategie, nebo zkrátka mám chuť na něco jiného, sekce Arcade nikdy nezklame. Je třeba se velkým výběrem map a módů trochu prohrabat a vyfiltrovat si své favority. Nicméně věřím tomu, že pro každého se tam něco najde. Není lehké uvěřit tomu, že tak obrovskou porci komunitní práce máte doslova na dosah, protože základní Starcraft 2 je Free to play.
Jedna z nejzábavnějších realtimových strategií současnosti
Ačkoli ze mě může mluvit čiré fanouškovství, ani v nejmenším mě to neobtěžuje. Starcraft 2 byl, a stále je jednou z nejlepších realtime strategií současnosti. V roce 2024 si hráč může stáhnout základní hru Wings of Liberty zdarma, v případě vzplanutí prudké vášně, lze dokoupit zbylé kampaně za poměrně dobrou cenu, a to včetně speciálního rozšíření Nova Covert Ops.
Blizzard periodicky nasazuje slevové cedulky (Vánoce, Black Friday, Summer Sales apod.) skoro na všechny své tituly. Nedělalo mi tedy problém koupit si ten nejnadupanější balíček za cenu, za kterou byste dnes jen těžko pořídili třeba novější titul.
Čas od času si moc rád sednu k počítači, zapnu Co-op nebo kampaň a zaposlouchám se do mého oblíbeného soundtracku při hře za Terrany. Často mě pak přepadne chuť projet si tu celou kampaňovou jízdu znovu. Kvalitní čistokrevná strategie je synonymem pro Starcraft 2. I po letech si zachovává svůj půvab a s dobrou partou přátel oživí nejeden večer tak, jako tomu bývalo kdysi v učebnách informatiky.
Nachystejte uzenáče, ale moc na mě nečekejte
Jedná z nejlepších realtimových strategií, ke které se opakovaně rád vracím (už jen proto, že ji hraju na vícekrát). Kampaň je sice dlouhá, ale nedělalo mi takový problém se do ni dostat i po delší době, narozdíl od rozsáhlých RPG typu Baldur's Gate. Každá mise v kampani zabere 20-40 minut, a to mluvíme v případě, že kampaň hrát opravdu chcete. Pokud příběh už dobře znáte, nebo nemáte potřebu si jej projet, nabízí Starcraft zápasy v Co-op módu, hraní proti AI nebo již zmíněné "Arkádovky".
V případě kampaňového hraní se celkem naukládáte. Rozhodně to nebude záležitost na jeden víkend, nebo jeden týden (pokud nepojedete non-stop). Navzdory své délce (jsou to v podstatě 3 hry v jedné) se dá obsah celkem chytře rozdělit a není těžké naskočit po krátké pauze zpět. Svou rozsáhlostí to rozhodně není víkendovka, ale taky žádný RPG kolos.
Starcraft obecně patří k mým srdcovkám, i když nejsem žádný přehnaný stratég. Styl vyprávění a celková nálada mi prostě hezky zapadá do sebe. Je to jeden z mála titulů, ke kterým se periodicky vracím a hraju znovu. Starcraft 2 zůstává i po letech králem strategií. Jestli hledáte kvalitní herní zážitek, u kterého se budete bavit sami i s přáteli, rozhodně ho zkuste.
Tak na viděnou, Koprulu sectore!
+1 k moudrosti
- Rozdělení na tři kampaně bylo plánované od začátku - Starcraft 2 je unikátní svou trilogií kampaní: Wings of Liberty (Terrani), Heart of the Swarm (Zergové) a Legacy of the Void (Protossové). Blizzard chtěl dát každé frakci dostatek prostoru pro příběh a rozvoj, což vedlo k samostatným hrám místo jediné kampaně s krátkými částmi pro každou rasu.
- Hra obsahuje nespočet odkazů na popkulturu - Blizzard je známý tím, že do svých her přidává easter eggy. V SC2 najdete odkazy na Star Wars, Star Trek, Doom, nebo dokonce Indiana Jonese – třeba v misi na archeologickém nalezišti můžete narazit na templáře s kloboukem.
- Vývoj trval více než 7 let - Blizzard začal na hře pracovat už v roce 2003, krátce po vydání Warcraft 3: The Frozen Throne. Finální vydání Wings of Liberty však dorazilo až v roce 2010, což z ní dělá jednu z nejvíce laděných a testovaných strategií vůbec.
- Rekordní prodeje - Hra prodala za prvních 48 hodin přes 1,5 milionu kopií, což z ní tehdy udělalo nejrychleji prodávanou RTS hru na světě. Její multiplayerová scéna navíc rychle explodovala, zejména v Jižní Koreji.
- StarCraft jako e-sportový fenomén - Starcraft 2 navázal na obrovskou popularitu prvního dílu. Stal se hlavním titulem na mnoha turnajích, včetně Intel Extreme Masters nebo DreamHacku, a po dlouhou dobu byl králem e-sportových strategií.
- Postavy dostaly lidský rozměr - Postavy jako Jim Raynor, Sarah Kerrigan nebo Zeratul nejsou jen "generálové na bojišti". V příběhových cut-scénách se řeší jejich osobní motivace, pochybnosti nebo vztahy. Tahle propracovanost pomohla přitáhnout i hráče, kteří běžně strategie nehrají.
- Vysoký počet misí - Kampaň Wings of Liberty obsahuje 29 misí, pokud započítáme volitelné. Další dvě kampaně přidávají dalších více než 50 misí. Každá je unikátní a nabízí různé herní výzvy, od obrany základny přes infiltraci až po obrovské bitvy.
- Komunitní mapy v režimu Arcade - Sekce Arcade, původně přidaná s Legacy of the Void, obsahuje tisíce komunitních map. Díky kreativní komunitě zde najdeš nejen nové kampaně, ale i úplně jiné žánry her, jako jsou RPG, tower defense nebo dokonce již zmíněný remake Warcraftu 3.
- Skryté minihry - V hlavní kampani můžeš narazit na skryté minihry, jako je například Lost Viking, což je retro arkádová střílečka dostupná na konzoli v baru na Raynorově lodi. Malá pocta klasickým hrám z 90. let.
- AI byla inspirována šachy - Blizzard chtěl, aby počítačoví protivníci působili inteligentně. AI proto sleduje tvoje akce a přizpůsobuje své strategie. V roce 2019 navíc společnost DeepMind vytvořila AI (AlphaStar), která v multiplayeru dokázala porazit špičkové hráče SC2.