Proč je Stardew Valley dokonalou hrou pro milovníky relaxace v každém ročním období
Pixelová farmářská simulace venkovského života s nádechem magické svobody vytvořena jedním člověkem! Nadčasová pohoda s příchutí sena, slámy a dobrých vztahů. Ačkoli to není úplně retro, je to jedna ze srdcovek, ke kterým se moc rád vracím. V případě, že ji hrajete na svých mobilech, berete si kus ráje vždycky s sebou. Zpoždění vlaku může změnit v příjemnou kratochvíli.
Možná také máte nějaký svět nebo prostor, kam se uchýlíte v moment, kdy realita je na vás už trochu moc. A nebo když jenom potřebujete dobýt baterky, však nemusí být na tom světě vždycky zle. Ačkoli Stardew Valley není úplně retro, patří rozhodně do speciální přihrádky v mém hráčském srdci. I když je tomu 8 let od vydání (v době kdy píšu tyto řádky), stále vychází nové updaty a obsah přímo od autora hry. Jestli tohle není láska, tak už nevím co.
- Na čem jsem hrál: iPhone 15 Max Pro
- Datum vydání: 26. února 2016 (na PC), 24. října 2018 (na iOS)
- Vývojáři: The Secret Police Limited, ConcernedApe, ConcernedApe LLC
- Žánr: Nezávislá videohra, RPG, Adventura, Simulátor, Bojová hra, Strategie
Jedná se o farmářskou simulaci, původně vydanou na PC v roce 2016. Během let si vydobyla místo v srdcích neuvěřitelného množství hráčů. Nejprve jsem nechápal proč, ale nakonec jsem také podlehl. Poprvé jsem SW zkusil na Nintendu Switch a to cíleně, protože jsem si chtěl vyzkoušet, jaké to je si brát tuhle hru kamkoli s sebou. A bylo to perfektní! Stejně jsem nejvíce hrál na gauči nebo v posteli. MHD nebo vlak nenavodil tu správnou uvolněnou atmosféru. Časem mě Switch opustil, tak jsem zkusil verzi pro mobily, protože mobily máme skoro vždycky u sebe. Tam jsem plynule navázal na svou farmářskou horečku.
Nejprve jsem si zvykal na dotykové ovládání. Vzhledem k tomu, že nepatřím vzrůstem mezi nejmenší a stejně tak se tomu uzpůsobily i mé prsty, se ovládání dotykem neobešlo bez pár drobných zaškobrtnutí. Shodou okolností jsem stejně uvažoval o koupi herního "madla" pro mobily, což tento problém spolehlivě eliminoval. Pak už jsem se naplno ponořil do návykové roztomilosti pixelové farmy a komunitního života s názvem Stardew Valley.
Zdravím, sousede!
Ve Stardew Valley začínáte nový život jako majitel chátrající farmy po svém dědečkovi. Opustili jste tedy kancelář v JoJa korporátu a vyrazili vstříc městu Pelican Town. To vás přivítá s otevřenou náručí a nechá vás objevovat jeho pomalý, ale okouzlující životní rytmus. Vaším cílem je nejen vybudovat úspěšnou farmu, ale také navázat vztahy s obyvateli, prozkoumat tajemství okolního světa a postupně se naučit, jak skloubit práci s relaxací.
Každá postava ve městě má svoji osobnost a příběh. Na základě různých indicií z rozhovoru (nebo díky intuici) pak zjišťujete, co má daná osoba ráda a postupně s ní rozvíjíte vztahy. Já jsem často sklouznul k metodě pokus omyl. Světe div se, taky to funguje.
S postupně rozvíjejícím se přátelstvím přibývají další interakce se sousedy, které mohou přerůst až ve svatbu! Stardew Valley je unikátní v tom, že na vás dýchne takovou tu atmosféru, kterou si představuji v dobrém sousedství odlehlé zahrádkářské kolonie. Navíc dialogy s obyvateli Pelican Town jsou tak zvláštně lidské a hřejivé, až si na to jeden zvykne až příliš a rád se k nim vrací. A to tam není namluvený ani jeden dialog. Jen pixelový avatar a text. Pro hřejivý pocit u srdéčka naprosto dostačující!
Každá sezóna něco přinese
Jako správný farmář je váš příjem závislý na produkci. Ze začátku to bude z drtivé většiny pěstování nejrůznějších plodin. Každá se však pěstuje v jiné roční období, roste různě dlouho a má různou cenu či kvalitu. Není třeba tu vypisovat všechny faktory, ale asi jistě tušíte, že správná závlaha, hnojení půdy a odhánění škůdců také hraje svoji roli.
Zhruba po 30 dnech herního času se celá hra společně s Pelican Town převlékne do kabátku následujícího ročního období. To ruku v ruce přináší i různé tematické slavnosti, veletrhy nebo jiné výjimečné eventy. Možností vesnického vyžití je opravdu mnoho. Jakmile je farma zaopatřena a všechny produkty naházené do výkupní bedny, nastane ona zásadní otázka - co teď?
Jelikož mám k lidem celkem blízko, tak jsem se snažil proklikávat dialogy a zjišťovat různé záliby a příběhy mých drahých sousedů. A kde nejlépe začít? Samozřejmě v hospodě! Občas jsem si ale odskočil do dolů pro nějaké ty nerosty a nakopat pár monstrózních zadků. Často jsem si ale i jen tak zašel na molo a rybařil. Nejvíce vám hra přinese, když dodržujete zlaté pravidlo...
Nikam nepospíchejte
Ačkoli Stardew Valley do jisté míry nepřímo nabádá k time managementu a rozvržení sil pro jednotlivé dny, skutečně není kam spěchat. Co se nestihne tohle jaro, stihne se to další. Po nějakém 4 roce vás přijde navštívit duch předchozího majitele - vašeho dědečka! Ten se pak podívá na farmu a "zhodnotí" vaši práci.
Je to taková rekapitulace toho, jak jste využili potenciál všech možností. Určitě se najdou hráči, kteří hned po prvních dvou letech mají mega farmu hodnou předních motorů AgroFertu. Ovšem udělali byste velkou chybu, kdybyste se hnali za nejvyšším "skóre", protože tady ani žádné není a ani to není cílem hry.
Někdy to pravé vítězství vypadá úplně jinak. Ráno vstanete, pozdravíte slepičí mazlíky Pípa, Klofana a Pařátka, nad jejichž smějícími se zobáčky zasvítí srdíčko. Hned na to vás vítá štěkací (nebo mňoukací) společník. Po zalití kukuřičného pole jdete obdarovat místní učitelku Penny její milovanou ”Red Plate” z vlastní kuchyně, protože má narozeniny. Za zvuků nádherného podzimního soundtracku doklušete k pláži, pokecáte se zdejším rybářem Willym a prodáte mu své poctivé chycené úlovky. Protože už z toho dne moc nezbývá, vydáte se do hospody pokecat s omladinou nebo koupit pár piv (nebo hrnků s kávou) svým sousedům na povzbuzenou. S hřejivým pocitem se vracíte domů, kde už na vaší peřině čeká váš čtyřnohý parťák.
Klid v rutině
Stardew Valley dokonale vyvažuje dobu, ve které se nacházíme. V hektickém světě plném notifikací a neustálých požadavků na naši pozornost potřebujeme občas utéct na místo, kde čas plyne pomaleji, kde můžeme vypnout hlavu a jen si užívat jednoduché radosti. Díky verzi pro mobily si tenhle klid můžete dopřát častěji než tušíte.
Není třeba AAA titulů, abyste si po herní seanci povzdechli nad tím, jak to bylo super. Ruku na srdce, dnes většina novodobých titulů nabízí takovéto stavy jen zřídka. Pro Stardew Valley stále přicházejí nové updaty a Eric Barone pořád plánuje další nová rozšíření. Hra tedy rozhodně není "mrtvou" záležitostí a pořád je co objevovat!
Vnímám to jako příjemný bonus, že je hra stále podporovaná, ale už teď vnímám to obrovské množství možností, že i kdyby si dal autor dlouhou pauzu, vůbec by mi to nevadilo.
Ještě jeden den…
Stardew Valley je hra, která vás vezme za ruku, usměje se na vás a provede světem, kde stres neexistuje. Postup ve hře se vždycky ukládá společně s ulehnutím do pelechu. Pro toho, kdo se nechá unést nádherným soundtrackem, poklidnou atmosférou a hřejivým pixelartovým prostředím, je odloženi hry bez odehrání dalšího dne dost obtížné.
Čas od času si Stardew Valley zapnu a nechám se vést pixelovou motykou či krumpáčem, komunitními festivaly a kreativními rozmary pro moji zenovou farmu. Je to přesně ten typ hry, který bych si zapnul v sychravém počasí, hodil na sebe deku a s kouřícím kávovým hrnkem při ruce odkráčel od všech povinností reálného světa se slovy "omlouvám se, ale moje slepice mě potřebují".
+1 k moudrosti
- Eric "ConcernedApe" Barone vyvíjel hru úplně sám – Nejenže vytvořil veškerou grafiku, ale napsal i scénář, naprogramoval hru a složil soundtrack. Navíc i otestoval většinu hry. Trvalo mu to 4 a půl roku. V době, kdy začal na hře pracovat, Eric čerstvě absolvoval univerzitu a nemohl najít práci. Začal tedy pracovat na Stardew Valley, protože měl spoustu volného času.
- Hra začala jako způsob, jak se naučit programování – Eric chtěl zlepšit své dovednosti v programování a zvolil si k tomu, že vytvoří svou vlastní hru inspirovanou jeho oblíbeným titulem Harvest Moon, jehož byl fanouškem dlouhá léta, nicméně byl zklamaný, kam se série vydala po roce 2000. Proto se rozhodl vytvořit vlastní verzi, která by se vrátila ke kořenům.
- Původně měla být hra čistě o farmaření – V raných fázích vývoje byla hra zaměřená jen na farmaření, ale Eric postupně přidával další herní mechanismy, jako jsou vztahy s NPC postavami, doly, rybaření a další aktivity.
- Eric složil kompletní soundtrack – Nejen že sám vyvinul hru, ale také složil veškerou hudbu. Soundtrack je známý svou relaxační atmosférou a je klíčovou součástí zážitku z hry. Všechny tracky jsou k dispozici na jeho bandcampu
- Také odpovídal na fanouškovské e-maily sám "vlastnoručně" – Po vydání hry se stal Eric nečekaně slavný, ale přesto si našel čas, aby odpovídal na stovky e-mailů od fanoušků, kteří mu vyjadřovali svou podporu a dávali zpětnou vazbu. Dokonce i dnes aktivně odpovídá na dotazy na Youtube nebo na Redditu. Původně počítal s tím, že hra bude mít jen malou fanouškovskou základnu a bude hrát hlavně na PC. Byl naprosto zaskočen obrovským úspěchem a rychlým rozšířením na konzole.
- Metla perfekcionismu – Eric byl neuvěřitelně perfekcionistický a často se vracel k částem hry, které už byly téměř hotové, aby je přepracoval nebo zlepšil. To byl jeden z důvodů, proč vývoj trval déle, než původně plánoval.
- Hra měla původně méně postav – Některé z oblíbených postav, jako například Shane nebo Emily, byly do hry přidány až v pozdějších fázích vývoje na základě zpětné vazby od komunity.
- Vydavatel Chucklefish se zapojil až později – Ačkoli Eric vytvořil hru sám, spolupracoval s vydavatelem Chucklefish, který mu pomohl s marketingem a vydáním hry. Chucklefish ale na samotném vývoji nepracoval.
- Stardew Valley čím dál tím více rostlo na popularitě – Ke květnu 2022 bylo prodáno více než 20 milionů kopií po celém světě, což z něj činí jednu z nejúspěšnějších nezávislých her všech dob. Kritici díky relaxační atmosféře, hudbě a hratelnosti tvrdili, že jde možná o jednu z nejlepších her vůbec.
- Fanouškovské módy prodlužují životnost hry – Komunita kolem Stardew Valley vytvořila stovky módů (hlavně na PC), které přidávají nové prvky do hry, od vizuálních vylepšení až po nové postavy a mechaniky.
- Multiplayer byl přidán na přání hráčů – Multiplayer nebyl původně plánovaný, ale po silném tlaku ze strany fanoušků se Eric rozhodl, že ho do hry přidá. Spolupracoval s Chucklefish na vývoji této funkce.
- Eric pracoval na každé aktualizaci hry sám – I po vydání hry Eric sám připravoval všechny aktualizace, které přidávaly nový obsah a opravovaly chyby. Na každém detailu si dál dával záležet.
- Přesah do reálného světa – Hra inspirovala mnoho hráčů k tomu, aby se začali více zajímat o skutečné farmaření, zahradničení nebo ekologii. Někteří dokonce začali pěstovat vlastní plodiny podle toho, co viděli ve hře. Začala pak vznikat třeba i porovnávací videa s reálným životem na farmě:
- Nečekaná role hry během pandemie – Během pandemie COVID-19 se Stardew Valley stala populárnější než kdy dřív, protože nabízela hráčům klidné a relaxační útočiště od stresu reálného světa, podobný úspěch slavil obdobný titul Animal Crossing: New Horizons na Nintendo Switch.